Ifølge webutgaven av Internet World har Time Incorporated New Media gått for en annnonseløsning som kobler redaksjonelt innhold og markedsføring av tjenesten på en unik måte.
Ved hjelp av redaksjonelle krefter blant annet i webtjenestene Time.com og Fortune.com skal det pumpes ut nyheter i sanntid på annonseplass. Time rendyrker dermed tesen om at redaksjonelt innhold er det som virkelig teller (og selger) i mediene og bryter ned de tradisjonelle barrierene mellom annonser og redaksjonelt stoff for alvor.
Det er selskapet Darwin Digital som skal ha utviklet teknologien som gjør det mulig for redaktører på desken i moderselskapet Times mange publikasjoner å oppdatere bannerannonser i sanntid. Darwin Digital er den interaktive avdelingen i den verdensomspennende reklamebyråkjeden Saatchi & Saatchi.
Annonsene kan kjøres på enhver tjeneste som tar java-bannere, og java-snutten har en størrelse på rundt 10 kilobytes.
Også andre amerikanske selskaper tilbyr muligheter for å oppdatere bannere i sanntid.
Annonseselskapet MatchLogic, som nylig ble kjøpt opp av søkeselskapet Excite, er blant dem som tilbyr annonsører oppdatering i sanntid. Men selskapet tilbyr muligheter for tradisjonelle annonser formet som animerte gif-er på annonseplass, noe som uansett tar tid å lage underveis og er kostbart å sette sammen i store volum.
En representant for MatchLogic mener at Darwin Digitals løsning åpner for interessante muligheter, men at de allmenne nyhetene ikke vil kunne målrettes mot enkelte målgrupper i de segmentene hvor det er behov for nisjekommunikasjon.