Putter Aftenposten på det digitale kartet

Aftenposten innfører et nytt elektronisk kartsystem som skal veilede både journalister, grafikere, annonseselgere og budbærere av papiravisen. Systemet kan gjøre det vanskeligere for journalister og avisbud å ta seg kaffepause i arbeidet.

InfoWiz heter et selskap som har levert et elektronisk kartsystem til Aftenposten. Løsningen baserer seg på en sentraldatabase med internasjonale kart, Norgeskart og det nye elektroniske vegnettet for Norge kalt ELVEG, ifølge en pressemelding.

ELVEG er en database med informasjon satt sammen av Telenor Mobils datterselskap Transport Telematikk. Selskapet har hentet inn offentlig tilgjengelig vegdata fra mange ulike kilder innen stat og kommune, blant dem Statens kartverk og Statens vegvesen.

Det er i utgangspunktet et spesialprodukt for transportbrukere og et datasett der informasjon om norske kart og vegdata er samlet til bruk i programleverandørenes løsninger. Disse skal puttes online, og første trinn av ELVEG skal etter planen stå ferdig i mai i år.

ELVEG baserer seg blant annet på automatisert GPS - satellittbasert posisjonering og mobil datakommunikasjon for å vite hvor et kjøretøy befinner seg. Det dreier seg altså om transport og flåtestyring på fagspråket.

Det nye opplegget til Aftenposten vil i første omgang ikke være automatisert, men basere seg på manuell koordinering, ifølge Haavard Martinsen som er markedsdirektør i InfoWiz.

- Det vil blant annet bli brukt mobiltelefon i Aftenposten til å plotte aktuelle posisjoner, sier han. Etter hvert skal GPS tas i bruk.

- Dette dreier seg om benyttelse av geografisk informasjon på en helhetlig brukemåte. Det er klart det er en terskel for å komme i gang og etablere opplegget skikkelig i en stor organisasjon. Vi må ta det trinnvis, sier Martinsen.

Journalister skal kunne finne fram til områder og adresser, finne egnede kartutsnitt og inkludere dette i sitt redaksjonelle arbeid. Reportasjeledere skal kunne bruke systemet til å følge reportasjebiler, journalister og fotografer for å finne ut hvor de befinner seg i løypa.

Leder i Aftenpostens redaksjonsklubb, Håkon Letvik, er ikke orientert om innføringen av det nye kartsystemet da digi.no ringer ham.

- Jeg vet i utgangspunktet for lite om dette med satellittbaserte posisjonering, men har i prinsippet ingen motforestillinger mot et slikt system. Jeg regner med at det er beregnet på å effektivisere arbeidet og regner det som en selvfølge at vi blir orientert av ledelsen om dette, sier han.

digi.no har ikke lykkes å få tak i Aftenpostens ledelse for en kommentar om det nye systemet.

- Jeg utelukker at ledelsen vil benytte dette til å overvåke de enkelte arbeidstakere, sier han og mener det absolutt ikke er noen kultur i Aftenposten for dette.

Det nye kartsystemet skal også brukes til styring av alle transporter av det daglige avis opplaget på over 300.000 aviser, og et nytt system for budruter skal være under oppseiling.

På det grafiske området i Aftenposten vil det kunne benyttes til å lage grafikk, kart og statistikker. Internettavdelingen i avisen, Afenposten Interaktiv, kan på sin side oppgradere nett-tjenesten med kart hvor brukerne blant annet kan finne muligheter for adressesøk og kobling av kartillustrasjoner mot rubrikkannonser.

InfoWiz samarbeider med SOL System for utvikling av denne type løsninger.

Til toppen