QlikView 11 får en sosial dimensjon

Brukere kan samarbeide om analyser og beslutninger i selve applikasjonen.

QlikTech melder at de har lansert versjon 11 av sin applikasjon for beslutningsstøtte og forretningsanalyse, QlikView.

QlikTech vakte oppsikt i januar i år, da de dukket opp i lederkvadranten i analyseselskapet Gartners Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms sammen med tungvektere som IBM, Microsoft, Oracle, SAP og SAS Institute. Selskapet gjør seg bemerket blant annet på grunn av sin brukerorienterte tilnærming til fagområdet. De snakker selv om Beslutningsstøtte på brukernes premisser og bruker betegnelsen «brukerdrevet beslutningsstøtte».

Med versjon 11 av QlikView har QlikTech tatt på alvor det faktum av beslutninger sjelden tas av én person alene. De har lagt inn mulighet for å legge felles beslutningsprosesser inn i den analytiske applikasjonen.

– QlikView 11 bygger på det faktum at beslutninger ikke tas isolert, men i fellesskap gjennom debatter, dialog og delt innsikt. QlikView 11s tilnærming til Social Business Discovery lar arbeidsgrupper og team samarbeide og ta raskere beslutninger, uavhengig av tid og sted, og på hvilken som helst enhet, sier Per-Christian Nilsen, regionsdirektør i QlikTech i Norge.

QlikTech definerer «Social Business Discovery» som felles utforskning av store datamengder I sanntid. Brukere kan invitere andre til å hjelpe til med analysen, også brukere uten egen QlikView-lisens. Alle brukere ser hva de andre i gruppen gjør av endringer, og man kan kommentere andres innspill i sanntid.

Andre nyheter i versjon 11:

  • Komparative analyser, det vil si sammenlikning av egendefinerte datagrupper. Brukere kan sette flere scenarioer og veksle mellom dem, med samme eller ulike datamengder. Det skal hjelpe til med å identifisere ulike resultater, framtidsbilder og trender.
  • Mer relevant mobil informasjon, ved at QlikView 11 gjør full nytte av grensesnittet for berøringsskjermer på iPhone og Android.
  • Bedre styring av QlikView-applikasjoner sentralt fra IT-avdelingen.
  • Raskere utviklingsmiljø for applikasjoner.
  • Enklere grensesnitt til datakilder: Egne veivisere bistår når data skal hentes fra andre applikasjoner, som SAP, Informatica og Salesforce.com.
Til toppen