Radio 1 selger sanger på nett

Radio 1 Norge følger Dagbladets koplende bok-eksempel og gjør det mulig å sende nettbrukerne rett til Boxmans handlekurv.

Radio 1 har i samarbeid med New Media Science utviklet et nytt konsept med direkte musikksalg i samarbeid med Boxman. Sangene som spilles på radio vil hele tiden vises på hjemmesiden til radiokanalen, med mulighet til å klikke seg direkte inn på en side hvor platen kan bestilles fra Boxman.

- Radio 1 ser ingen etiske betenkeligheter ved et slikt samarbeid?

- Nei, Boxman har ikke innflytelse over musikken som skal spilles, det blir som en aktiv annonse som innebærer utvidet funksjonalitet for lyttere. Dette er ikke noe som trykkes nedover hodene på våre lyttere, sier Radio 1s Ole Jørgen Torvmark.

Markedsdirektør Olav Folkestad i New Media Science har vært med å utvikle Radio 1s satsing på Internett. Han ser på Boxman-samarbeidet som en service for lyttere og brukere.

- All informasjon om sanger som spilles på Radio 1-nettsidene er integrert med Boxman gjennom 70 parallelle streamingkanaler. Dette er en måte å utnytte mulighetene kommersielt, gjennom at de opererer med samarbeidspartnere. Radio 1 vil tilby noe mer på Internett gjennom denne tjenesten, sier Folkestad.

Han synes koblingen Dagbladet: på nettet gjør med bokhandelen Haugen Bok på sin tjeneste, er mye verre.

- Dagbladet selger bøker på tjenesten sin, som tross alt er en avis med redaksjonell omtale, og de har en annonse på samme side. Jeg tror det er betydelig mer kontroversielt enn når en kommersiell radiokanal som Radio 1 gjør det. Det ville forbause meg veldig om Radio 1 fikk beskjed om at de ikke kunne fortsette samarbeidet med Boxman. Radio 1 er selvfølgelig dekket av etiske regler de også, men dette er ikke snikreklame. Det er mer betenkelig med koblingen redaksjonell omtale og reklame, mener han.

Dagbladet har inngått et samarbeid med postordrekongen Haugen Bok i Volda, som nå satser på nettbokhandel som utfyllende tjeneste. På Dagbladets litteratursider på Internett kan lesere etter bokanmeldelsene klikke på "Bestill boken her" i et felt som er markert som <annonser>.

Denne koblingen mellom hva som blir skrevet redaksjonelt og hvilke annonser som dukker opp på nettsidene befinner seg i et etisk grenseland.

Tidligere har generalsekretær i Norsk Redaktørforening Nile E. Øy, uttalt til digi.no at det går en grense mellom uakseptabel og akseptabel kopling (se relatert sak i høyre marg) og at det er veldig aktuelt å revurdere den tradisjonelle definisjonen.

Daglig leder for Dagbladet: på nettet, Arne H. Krumsvik, har tidligere sagt at de lenge jobbet med konseptet og har ment å komme fram til et opplegge som ivaretar allment anerkjente prinsippr for presseetikk. Blant annet tar ikke Dagbladet provisjon av salget, og avtalen utelukker ikke annonser fra andre bokhandlere.

Vil skape lojale lyttere

Radio 1 har bevisst satset på å trekke lytterne langt inn i sendingen, og målet er å skape lojalitet til lytterne. I løpet av høsten er det tenkt at musikktjenesten vil utvides til også å omfatte Coca-Cola Topp 30, og en jukeboks-sending, opplyser Olav Folkestad.

- Radio 1 har vært veldig åpne på å finne nye og kreative måter å utnytte Internett på. De ser at Internett og radio er komplementære medier. Radio er et passivt medium, mens Internett er et dybdemedium. Vi kaller det "direktesendt Internett", fordi det løsningen gjør at programleder lager internettsidene mens de sitter i studio og lager programmene, sier Folkestad.

Blant verktøyene Folkestad er stolt av, er funksjonen som gjør det mulig for programlederen å legge ut på nettet meningsmåling om et aktuelt tema - under sendingen - og presentere resultatet på slutten av radioprogrammet.

Til toppen