Radio 1 selger web-radio til partnere

Radio 1 Norge gir utvalgte annonsører ettårige avtaler om partnerskap hvor kun én aktør innen hver bransje blir presentert på hjemmesiden til radiokanalen.

Den nye internett-tjenesten til den kommersielle radiokanalen Radio 1 ble avduket i dag med interessante muligheter for anonsører og sponsorer.

Radiokanalen satser på annonsepakker og partner-avtaler som innebærer annonser både på radio og Internett.

Internettansvarlig Ole Jørgen Torvmark i Radio 1 Norge forklarer at kanalen satser på sponsorpakker hvor sponsorer binder seg til radiokanalen for ett år av gangen.

- Sponsorene er i første rekke nytteleverandører med tjenester med godt innhold som interesserer våre lyttere. De vil bli faste partnere for ett år av gangen, og avtalen innebærer en annonsepakke både på radio og nettet. Lyttere vil alltid vite at de når våre sponsorer via vår hjemmeside om de ikke husker nettadressen i annonsen, sier Torvmark.

- Sponsorene har fått eksklusivitet ved at det er kun én sponsor fra hver bransje. De får en radiopakke med annonser, hvor vi legger på en hale etter annonsen som sier at de er Radio 1-partner. Disse vil få større bannerplass enn andre annonsører, og vil etterhvert kunne legge inn funksjonaliteter. Partnerne vil være anbefalte av Radio 1, sier Torvmark.

- Betyr det at dere går god for tjenesten/produktet?

- Vi går ikke grundig gjennom selskapene, men vet at det er seriøse, gode aktører, og at våre lyttere er interessert i tjenesten/produktet.

I dag har Radio 1 hatt premiere på en ny utgave av hjemmesiden til radiokanalen, og konseptet har blitt utvidet blant annet med muligheter for interaktivitet og direktesendinger over Internett.

- Vi kobler radio og Internett i større grad med det utvikleren New Media Science kaller "direktesendt Internett".

Det innebærer at man kan følge det som skjer på radio på Internett. Det publiseres direktebilder fra studio, det skal blant annet åpnes for pratekanaler og spørsmål direkte til studio.

Ambisjonene til Radio 1 er å hevde seg i norsk media, men selskapet har ikke tallfestet ambisjonene.

- Vi har høye ambisjoner. De tre første timene på premieren i dag hadde vi 208.000 hits. Vi måtte gjøre noe, enten fjerne den gamle siden - som var utdatert - eller satse på nytt. Men vi har fremdeles radio som hovedkanal, og Internett som støttekanal, sier Torvmark.

Trenden med at annonser fra flere mediekanaler settes sammen i pakker, er relativt ny, ifølge Martin Aarestrup, som er mediasjef i Thunder House.

- Dette er et tegn på at kringkastingsmediene på samme måte som print må utnytte nettet i sammenheng med hovedmediet. De kan dra fordel av to medier samtidig. Det er sjelden man har så gode muligheter som dette, som man har i radio. Å lytte til radio mens man surfer er fullt mulig, men det er litt vanskeligere å gjøre mens man ser på TV, sier Aarestrup.

Han ser på det som en naturlig vei å gå for Radio 1 å satse på synergi mellom de to mediene.

- Man ser allerede at TV 2 begynner å trekke inn nettutgaven i større grad i forhold til program. I USA har alle TV-program nettsider seere kan være aktive på. Vi kommer nok til å se mer av dette, koblingen mellom ulike medier vil bli vanlig, sier Aarestrup til digi.no.

Til toppen