Radiokanal med neste-generasjons medieselskap

Det private og landsdekkende initativ for norske radiolyttere, P4 Radio Hele Norge, blir interaktive med et nytt selskap.

Da P4 Radio Hele Norge AS la frem sine resultatstall for tredje kvartal i dag, lanserte de også et nytt forretningsområde. Selskapet som ynder å kalle seg det digitale mediehus, oppretter det som et eget område. Det skal ivareta selskapets interaktive strategi, med kommersiell satsing på multimedial innholdsproduksjon og verdiøkende tjenester.

I "P4 - Instant Media", neste-generasjons medieselskap, som man har døpt babyen, legger man opp til en økende grad av kommunikasjon med sine lyttere og brukere.

Via kombinasjoner av On Air (radio), On Line(internett) og In Hand(mobilt) skal man utvikle verdiøkende konsepter og kapitalisere på innholdsproduksjon fra Byrå P4, selskapets eget nyhetsproduserende virksomhet. Satsingen vil i første rekke konsentrere seg om nyheter for sport, trafikk, E-Handel og M-Handel.

P4 har allerede satt i gang med utviklingen, og vil lansere flere nye tjenester i fjerde kvartal som skal bringe penger inn i kassen fra nye områder man i dag ikke er inne i.

digitoday.no har tidligere skrevet om den redaksjonelle satsingen: Redaksjonene i P4 smelter sammen

- Gjennom disse grepene ønsker vi å utnytte P4's komparative fortrinn i utviklingen av nye forretningsmuligheter, sier Hein Espen Hattestad, adm. direktør i P4. Radio er `her og nå`, og P4 har en stor kompetanse på sanntidsinformasjon som f.eks. nyheter og trafikk. Radioen er også det største

mobile mediet i Norge, noe som gir en fantastisk mulighet til interaktivitet for eksempel via mobiltelefon og SMS. Dette gir store muligheter for underholdning, spill, konkurranser og handel, sier han.

- Kombinasjonen mellom radio og våre nye satsinger gir oss en solid dragkraft. P4 Radio har én million lyttere som daglig hører tre timer på kanalen. Disse har i stor grad tilgang til PC, PDA eller mobiltelefon, noe som gjør P4 til et unikt utgangspunkt for utviklingen av nye, kommersielle tjenester,

sier Kristian Bye, den nye lederen for P4 Instant Media.

P4 leverte også sitt resultat for tredje kvartal tirsdag. konsernet er meget tilfreds med sin egen innsats, og peker på oppgangen i driftsresultatet på 14 prosent fra fjorårets tre første kvartal til årets 72,3 millioner kroner. Driftsmarginen har også hatt en økning til 33,5 prosent, sammenlignet med 31,1 per tredje kvartal 1999.

Under følger en resultatopsptilling for selskapets ulike kvartal.

Periode 3.kv 00 3.kv 99 2.kv 00 endring fra
3.kv 99 til 3.kv 00
endring fra
2.kv 00 til 3.kv 00
Driftsinntekter 69,8 64,8 87,3 7,7 -21
Driftsresultat 19,4 21,8 36,2 -11,1 -46,4
Resultat før skatt 20,8 21,8 34,2 -4,5 -39,2

Problembarnet P4 Sør-Afrika er fortsatt under overdragelse til de nye eierne, og således snart ute av regnskapet, mens selskapets nettsatsing Forsiden.no gikk med et lite overskudd per tredje kvartal. Med en omsetning på seks millioner kroner og et driftsresultat 0,1 millioner kroner holder tjenesten stand fra 2.kvartal da man omsatte for 4,4 millioner kroner og samme resultat på 0,1 million. Portalen vil inngå som en del av satsningen rundt det nye Instant Media.

Selskapet viser til tall fra Norsk Gallup Institutt om stabil lyttermasse til tross for sterkere konkurranse.

Til toppen