Radiokjendiser forsinker DAB-avgjørelse

Opprinnelig skulle myndighetenes avgjørelse om den siste DAB-blokken falt før påske. Men det kjendisspekkede selskapet Norsk Radio Digital, med Øystein Sunde på investorsiden, har fått ekstra tid til både søknad og finansiering. Aller-konkurrenten Radio 2 Digital stusser, ikke minst over lav investeringskostnad fra motparten.

Søknadsfristen for søkerne til den siste digitale radio-konsesjonen var opprinnelig 4. januar i år. Men ifølge Statens medieforvaltning og leder Ivar Andenæs var det greit at leder Tom Hovde i Gramo, fikk lov å ettersende søknaden, inkludert finansieringsopplegget.

Problemet var imidlertid at Medieforvaltningen ikke var fornøyd med finansieringsplanen i det første utkastet og sendte det i retur. Beskjeden var at det måtte komme et nytt forslag første dag etter påske, det vil si tirsdag 6. april. En avgjørelse vil komme før sommeren, sannsynligvis i juni.

I helgen skriver Dagens Næringsliv at Hovde har greid å samle et stjernespekket lag med Øystein Sunde, Knut Lystad og Tom Mathisen (de to siste gjennom produksjonsselskapet Sittegruppen) i spissen. Også eks-P4 og Electric Farm-ansatt Roy Hovdan er også finne på eiersiden i selskapet Norsk Radio Digital.

Hovedkonkurrenten til kjendisgrupperingen er selskapet Radio 2 Digital. Først og fremst er Radio 1-eier Norsk Aller inne på investorsiden. På begynnelsen av 90-tallet gikk Aller-gruppen, med morselskap i Danmark, tapende ut av kampen om den riksdekkende reklamefinansierte allmennkringkaster-konsesjonen som P4 sitter med i dag.

Som alliert har Radio 2 Digital fått med seg TVNorge-eier Scandinavian Broadcasting System som er sterkt inne på radiomarkedet i Sverige, Danmark og Finland - men foreløpig ikke i Norge.

PeSju Kristen Riksradio er tredje part i prosjektet med 17 prosent av kapitalen. Kristenfolket skal sende åtte timer daglig på en monokanal i den ledige DAB-blokken.

- Det er ikke vår oppgave å anvise hvordan korrekt sakbehandling skal være. Og vi er part i saken, så det blir unaturlig for oss å kommentere dette i særlig grad når man er midt inne i saksbehandlingsprosessen. Men jeg må si at vi stusset litt over utsettelsene, sier Alf Lande utleid fra PR-byrået Geelmuyden.Kiese til å være daglig leder i Radio 2 Digital i oppstartsfasen.

Lande var lenge sjef i Radio 1 og opplevde det forsmedelige nederlaget etter lang erfaring fra nærradio da Kalle Lisberg og Svein Larsen stakk av med reklamekonsesjonen i 1992.

Radio 2 Digital har lagt inn søknad på den ti år lange konsesjonen innen fristens utløp 4. januar og har fremmet en finansieringsplan på 50 millioner kroner.

- Jeg håper, på basis av at motparten underveis har sagt at de har lagt for lite arbeid i sin søknad, at vi har mer enn 50 prosent sjanse til å få konsesjonen. Det må vi tro, sier Lande som imidlertid ikke vil undervurdere motstanderen.

- Vi oppfatter dette (Norsk Radio Digital - red.anm.) absolutt som en seriøs konkurrent. Det er et prosjekt med ressursterke folk, men det virker noe underfinansiert. Det er litt vanskelig å ta stilling den garantirammen som er kommet fram i pressen, sier Lande.

Både VG og Dagens Næringsliv skriver at selskapet foreløpig har stablet på beina åtte millioner kroner. Øystein Sunde skal ha puttet en halv million inn i prosjektet, Audun Tylden, eier av plateselskapet Tylden & Co, 600.000 kroner. Tom Hovde er medeier i Tylden & Co..

- Jeg har ingen kommentar. Jeg er bare én av medinvestorene i prosjektet. Du bør heller snakke med Tom Hovde, sier Tylden til digi.no.

Det har ikke lykkes oss å komme i kontakt med Tom Hovde.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen