Rådyr skilsmisse for CAG

Planene til Computer Advances Group-konsernet (CAG) om å utskille Scan Mac Wæraas har hittil kostet 14,7 millioner kroner.

Scan Mac Wæraas har ikke hatt noe godt kvartal, og at CAG ble blandet inn i en mislykket fisjons-operasjon bedret ikke situasjonen. I tillegg til omsetningskostnader på seks millioner kroner, har CAG måttet avsette 8,7 millioner til dekning av ekstern assistanse og potensielt tap som følge av usikkerheten knyttet til bruddet.

- I bransjen som Scan Mac Wæraas opererer, er det vanlig med store svingninger i løpet av året. I år oppsto det et vakuum i forkant av Imprinta-messen i Tyskland der en rekke nye løsninger ble vist. Ekstrautgiftene i forbindelse med den mislykkede fisjonen kom på toppen av dette, sier administrerende direktør i CAG, Kristian Larsen, til digi.

Larsen er fortsatt innstilt på å skille ut Scan Mac Wæraas men sier at det nå er knyttet stor usikkerhet til den planlagte børsnoteringen av selskapet.

- Vi er fortsatt innstilt på å følge vår uttalte strategi om å skille ut selskapet. Fokusen fremover vil være vår kjernevirksomhet og de spin-off-produkter som denne har avlet, sier Larsen til digi. Han forklarer at utvidelsen av produktspekteret innen Cable and Broadcasting forretningsområdet har et stort potensial. Dette gjelder spesielt reklamestyringssystemet for kabel-TV, selv om dette konseptet har fått et lite tilbakeslag.

- Avgjørelsen om å liberalisere reglene for differensiering av reklamesendinger på kabel-TV har blitt utsatt for Norges vedkommende. Tendensen internasjonalt er likevel at det fortsatt skjer en liberalisering på området, sier Larsen, som forklarer at denne virksomheten har sitt hovedmarked i utlandet.

På salgs- og kundestøtte-siden fortsetter utviklingen av Medea. Dette er et marked der det er mange om beinet, men Larsen har likevel tro på selskapets nisjesatsing.

- Dette er ikke noe Superoffice-produkt som man kan kjøpe i butikker og installere på egen hånd. Medea henvender seg til det jeg vil betrakte som "ultra-high-end"-delen av markedet, sier Larsen som ikke har planer om å skalére ned, slik mange av de store konkurrentene har valgt.

- Vi vil fokusere på den øvre delen av markedet, sier Larsen

Til toppen