Rakettvekst hos "norske Amazon"

Haugen Bok i Volda fikk i fjor halvparten av omsetningen fra internettsalg. Og i januar øker omsetningen enda mer.

Sunnmørsposten skrev like før jul at Haugen Bok solgte for 29 millioner kroner over nettet i fjor. Det er en økning på 45 prosent fra 2001.

Totalt omsatte den utradisjonelle bokhandleren Harald Haugen for 60 millioner i fjor, Haugen bekrefter overfor digi.no at nettsalget nå har kommet opp i 50 prosent av totalomsetningen til sunnmøringen. Postordresalget lå ifjor på 20 millioner kroner, det vil si på 33 prosent ifølge Sunnmørsposten.

I 2000 var totalomsetningen for bokhandelen på 39 millioner kroner og i 2001 nesten 52 millioner.

- Bare i januar har vi hatt en økning på 100 prosent i forhold til januar 2002. Dette bare fortsetter, men samtidig er det klart at intet tre vokser inn i himmelen, sier Haugen til digi.no.

Han startet nettbokhandel sommeren 1998 og har meget sterk tro på at fremtiden ligger på nettet. Det de solgte i måneden på nettet i 1998, omsetter bokhandelen på én dag i 2003.

Det hjelper at boken ligger i postkassen dagen etter (hvis pakken er under én kilo og bestilles før klokken 14 dagen før), at det er solide rabatter på bøkene (opptil 80 prosent) og at du ikke betaler noe for frakten.

Han tror imidlertid at årsaken til suksessen - Haugen hadde en resultatgrad på ti prosent i 2001 - er at de har en tredelt forretningsmodell:

- Kombinasjonen av de tre beina vi står på, en fysisk bokhandel, en postordredel og en nettbokhandel, er hovedgrunnen til at vi får det til. Det er for tidlig å svare på hva som ble det endelige resultatet for i fjor, men det ble godt i 2002 også, hevder han.

Han mener nettsalget er en naturlig utvikling etter hvert som folk får PC-er og nettforbindelse. Rammebetingelsene for kjøp fra bokhandelen er de samme.

- I stedet for å sende inn en kupong eller ringe oss, bestiller kundene over Internett. Uansett hvordan du gjør det, er det portofritt å bestille fra oss. Vi har egne studentordninger og avbetalingsmuligheter som vi har tatt med fra den gamle tiden som stor postordrebokhandler. Det er viktig å kunne fullfilmenten. Dessuten hjelper det at vi er sunnmøringer, messer Haugen i vant stil.

Når det gjelder markedsføringen, har han mye å takke Dagbladet for.

- Det har vært altfor mye vill markedsføring på Internett. Akkurat nå kjører vi en effektiv kampanje på P4 og i papir-Dagbladet. Det virker for oss. Pondus er en sikker sak, men det er naturligvis ikke bare å avertere. Man må finne ut hvilke produkter som fungerer etter hvert, sier han og nevner en serie på 30 bøker på Norges nasjonallitteratur som en av de store salgssuksessen i løpet av fire uker, med 40.000 solgte eksemplarer.

- Treet vokser som sagt ikke inn inn i himmelen, men jeg føler at vi ikke har kommet lenger enn halvveis på treet ennå, sier Harald Haugen, småhumrende.

Til toppen