Rambo-RAM fra Rambus

Rambus har i samarbeid med Intel utviklet en ny generasjon av sitt Rambus DRAM (RDRAM) minne for PC-er. Den nye typen minne er lynrask og kan kjøre flere gigabyte per sekund over minnebussen. Den ventes i løpet av 1999.

Dagens standard minne - DRAM - strekker ikke lenger til. Nye, krevende dataapplikasjoner og rikere datatyper som 3D-grafikk og video krever stadig mer minnebåndbredde. Mens prosessorer, busser og I/O har hatt en formidal utvikling i ytelse, kan standard minne kun vise til marginale forbedringer det siste tiåret.

Rambus' nåværende minnesystem, RDRAM (Rambus Dynamic Random Access Memory), har stort sett blitt brukt i høyytelses 3D-grafikk arbeidsstasjoner - som Silicon Graphics Indigo Impact, 3D-videospill - som Nintendo 64, og i 3D-grafikkort for PC-er - som Creative Labs Graphic Blaster MA334.

Det nye minnesystemet, Direct Rambus DRAM (DRDRAM) er en videreutvikling av RDRAM og resulat av et samarbeid mellom Rambus og Intel. Dette nye minnet skal brukes som hovedminne i PC-er og er i tråd med Intels krav til hovedminnesystemer for fremtiden fra 1999 og utover. Det ventes også at DRDRAM vil brukes i framtidige arbeidsstasjoner og multimediasystemer.

En av de viktigste forskjellene på Rambus-baserte systemer og vanlige minnesystemer, er klokkefrekvensen på minnebussen. I en PC idag kjører minnet typisk på en buss med maksimal klokkehastighet på 66 MHz. Rambus-systemer bruker allerede idag en klokkehastighet på 500 MHz, og det beregnes at hastigheten vil øke med 100 MHz per år i tiden framover.

I tillegg til den økte klokkehastigheten, kan Rambus fåes med flere kanaler. Ytelsen er skalerbar både i forhold til antall kanaler og i forhold til klokkefrekvensen. En fordobling i antall kanaler gir altså en fordobling i ytelsen. Dette samme gjelder klokkefrekvensen. Ytelseseksempler Rambus framlegger, viser at et 4-kanalers 600 MHz system vil ha en maksimal båndbredde på 2.4 gigabyte per sekund. Dette er 3 ganger så mye som de beste 100 MHz-baserte SDRAM-systemene yter idag. I tillegg har RDRAM kortere aksesstid enn dagens andre DRAM-typer.

En annen fordel med Rambus er et lavere behov for pinner. Antallet pinner har stor betydning for pris og plassbehov. Et x 64 SDRAM minnegrensesnitt som kjører på 100MHz vil ha behov for over 140 pinner. Dette fordi behovet for pinner til strøm og jord øker når SDRAM-frekvensen øker. Rambus har en mer effektiv utnyttelse av signalene og trenger kun 31 pinner per kanal. Et 4-kanals minnesystem vil derfor ha 124 pinner.

En stor del av teknologien i RDRAM og Direct RDRAM bygger på vanlig og billig DRAM-teknologi. Rambus regner med at minnet vil koste omtrent det samme som sammenlignbare EDO DRAM-brikker. I tillegg vil minnekontrollerne ha betydelig færre pinner en dagens systemer, noe som sparer plass og kostnader.

I en pressemelding Rambus har sendt ut, sier representanter for IBM og Dell at systemet virker lovende og tilbyr den ytelsen deres kunder etter hvert vil få behov for.

Rambus har i den senere tiden lisensiert teknologien til en rekke minne-fabrikanter, blant annet Fujitsu, LG Semicon og Samsung Electronics. Disse regner med at leveransene av Direct RDRAM som hovedminne til PC-er kan starte tidlig i 1999.

I en undersøkelse gjort av In-Stat, heter det at RDRAM andelen av DRAM-markedet forventes å være 27.9 prosent i år 2000 og 48 prosent innen år 2001.

Til toppen