JUSS OG SAMFUNN

Rapport: - Pirater skyld i TV1000-nedgang

Investeringsbanken Morgan Stanley skriver i en rapport at tapet av kunder som TV1000 trolig vil få i år, er et direkte resultat av piratvirksomhet.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
30. jan. 2003 - 09:23
digi.noMorgan StanleyEuropeanMedia.net
ViasatTV1000

Ifølge rapporten fra Morgan Stanley heter det at antallet som abonnerer på betal-TV-kanalen TV1000 kan falle med så mye som fire prosent i år, og at den direkte årsaken er piratvirksomhet.
Modern Times Group


Men det understrekes at det dette er kostbart å gjøre, og selv om det nok vil gjøre det vanskeligere for piratene å motta det omkastede signalet, vil det kun være snakk om måneder før kodene er knekket og fri tilgang på nytt er mulig.

Les også:



EuropeanMedia.net foreslår å senke prisen på abonnementet. Selv om det i første omgang også vil føre til rimeligere piratkort, vil abonnementsprisen sammen med stadige utskiftninger av koder og kort fra leverandørenes side, føre til at det ikke er verdt bryderiet og kostnadene med stadig å skaffe nye piratkort.

Noe av den samme tankegangen kan brukes i forbindelse med pay-per-view-tjenester, hvor du faktisk betaler for det du ser, og ikke for flere måneders tilgang til noe du ikke kommer til å se en brøkdel av tiden på likevel.

Men EuropeanMedia.net mener at så lenge pay-per-view-tilbudet prismessig er dårligere enn det du får hos den lokale videoforhandleren - for eksempel å kunne leie fem filmer over en periode på fem dager for omtrent sju euro - da blir ikke fem euro for en film via betal-TV noe godt tilbud, selv om du muligens slipper å bevege deg ut av sofaen.

Ved å senke prisen betydelig mener EuropeanMedia.net at to ting sannsynligvis vil skje:

  • Selgerne av piratkort vil tjene mindre penger, og for mange vil det ganske enkelt ikke lønne seg. Dette er en klassisk måte å fjerne konkurranse på.
  • Kundene vil ikke ta bryet med å se etter alternative leverandører, så lenge innholdet fortsatt er attraktivt.


Det siste er viktig, ikke bare fordi man vil holde på kundene sine, men også fordi TV-distributørene subsidierer mottaksutstyret du bruker, noe som vil være et rent tapsforetak hvis abonnentene etter relativt kort tid bytter til en annen distributør, eller i verste fall tyr til piratkort.

Men like viktig mener EuropeanMedia.net det er at de fleste har lettere for å klage på et produkt hvis prisen er høyere enn en viss grense. Nettstedet sammenligner med kjøp av løssalgsaviser: Du klager ikke selv om du en gang i blant ikke finner noe interessant i avisen du har kjøpt, du kjøper en neste gang det er aktuelt likevel. Tilsvarende hvis du kunne kjøpe tilgangen til en film for én euro. Kanskje du halvveis ut i filmen ville finne den kjedelig. Men sjansen for at du vil betalte én euro jevnlig for en film er trolig betydelig høyere enn at du vil kjøpe én dyr film én gang i måneden.

Som EuropeanMedia.net skriver: "Å se på TV er i hverdagen en impulsiv handling - ikke det samme som å kjøpe kostbare men langvarige nyttegjenstander".

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.