Søk etter bilder tatt av journalisten selv kan gi et slikt resultat i Google Images. (Bilde: digi.no)

Raser mot forbedret bildesøk

Fotografer vil stoppe Google.

Søk etter bilder er en viktig funksjon i søketjenestene til blant annet Google og Microsoft. Men nå har i alle fall Googles bildesøk – Google Images – blitt for bra. Det er i alle fall inntrykket man kan få etter å ha lest en pressemelding fra Center of the Picture Industry (CEPIC), som representerer mange fotografer og bildebyråer. CEPIC klaget det Google inn for EU-kommisjonen tidligere denne måneden for

Hovedbegrunnelsen for klagen er at CEPIC mener at Google leder trafikk fra bildetilbydernes originale verk og over til egne tjenester. Men det opplyses også at Google uautorisert bruker bildene i selskapets horisontale Web Search og i spesialiserte tjenester som Google Images.

Spesielt ille skal det ha blitt etter en redesign av Google Images som ble rullet ut i januar i år. CEPIC skriver at dette medførte at bildene blir presenterte i full størrelse og med høy oppløsning på Googles nettsted. Dessuten er det mulig for brukerne av Googles tjeneste å laste ned bildene uten først å måtte besøke nettstedet hvor bildene stammer fra. Det hevdes også at Google ikke engang informerer brukerne skikkelig om hvor bildene stammer fra eller om bildene copyright-beskyttelse.

Fakta?

Mye av dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Klikker man på ett av de fortsatt små bildene i søkeresultatene, blir en større utgave av bildet vist. Hvor stort det er, avhenger av størrelsen på nettleservinduet, men full størrelse er det bare snakk om dersom originalen er relativt liten.

Sammen med bildet opplyses det hvor bildet stammer fra og teksten «Images may be subject to copyright». Men det finnes også en lenke direkte til originalbildet, som da lastes direkte fra nettstedet hvor det er utgitt, samt en lenke til siden hvor bildet er funnet.

CEPIC klager også over at Google bruker tredjeparts bilder, uten samtykke, i søkeresultatene til den vanlige søketjenesten, samt i selskapets Knowledge Graph.

Organisasjonen mener at Googles bruk av bildene reduserer incentivene som finnes til å skape originalt kvalitetsinnhold. Samtidig opplyses det at Google nekter å implementere adekvate, tekniske mekanismer som gir bildetilbyderne bedre kontroll over hvordan deres bilder opptrer på nettet.

Piratkopiering

CEPIC mener dessuten det faktum at Google viser bilder på utsiden av den konteksten til sidene hvor bildene opprinnelig blir presentert, uten informasjon om opphavspersonen og med en copyright-notis som CEPIC mener er nesten usynlig, bidrar til ulovlig nedlasting av bilder og piratkopiering. Ifølge organisasjonens medlemmer er 85 prosent av bildene som har blitt funnet på nettet ved hjelp av visuelle søkesystemer, ulovlige kopier. 80 prosent av disse bildene skal ifølge CEPIC ha blitt spredt gjennom søkemotorer som Google Images.

CEPIC skriver at Google har opplyst at den eneste måten å unngå bilder med full størrelse i Google Images vil være å melde seg helt ut av Googles tjenester, inkludert websøket, noe CEPIC mener betyr det samme som å melde seg ut av Internett.

Forhåpentligvis skyldes denne påstanden en misforståelse, siden det ikke er vanskelig å hindre at Googles roboter får tilgang til spesifikke deler av et nettsteds innhold. Det gjøres ganske enkelt ved hjelp av en tekstfil, robots.txt, som Google og de andre seriøse søketjenestene respekterer.

Det er forøvrig tydelig at Google er valgt ut på grunn av søketjenestens dominerende posisjon i Europa (95 prosent ifølge CEPIC). For bildesøket i Microsofts Bing-tjeneste viser bildene omtrent på samme måte, men er ikke nevnt i pressemeldingen til CEPIC.

Det samme søket som i toppbildet, men i stedet gjort med bildesøket til Bing.
Det samme søket som i toppbildet, men i stedet gjort med bildesøket til Bing. Bilde: digi.no

Til PCWorld.com sier Google-talsmann Al Verney at fotografer og nettstedeiere har full kontroll over sine bilder.

– De kan selv avgjøre om de ønsker at bildene skal inkluderes i Image Search eller Web Search, sier Verney.

Google har og har hatt flere lignende saker gående innen EU-systemet og i enkelte europeiske land. Både konkurrerende søketjenester, reisebyråer og nettaviser er misfornøyde med hvordan innholdet deres blir presentert av Google, samtidig som at de færreste er villige til å forlate Google helt.

    Les også:

Til toppen