Raskere buss for Pentium II

Intel jobber nå med et framtidig brikkesett til Pentium II som skal bygges inn kommende PC-er og som vil gjøre dataflyten til prosessoren raskere.

Det nye bussdesignet er - ifølge CNET - en del av en pågående innsats for å øke hastigheten på dataflyten mellom de forskjellige undersystemene i en PC.

Den raskere systembussen ventes i 1998, ifølge kilder ved Intel som CNET har vært i kontakt med.

Prosessoren bruker systembussen til å kommunisere med de andre komponentene i en PC, og i noen tilfeller blir denne bussen en alvorlig flaskehals fordi den kjører på en mye lavere hastighet enn prosessoren. For eksempel en 233 MHz Pentium-prosessor kommuniserer med hovedminnet med en hastighet på 66 MHz.

Ifølge kilder ved Intel, planlegger de å øke busshastigheten for Pentium II-systemer til 100 MHz.

En forbedret buss en seneste utspill i den pågående spesifikasjonskampen mellom Intel og Advanced Micro Devices (AMD). AMD har allerede sagt at selskapet vil forsøke med en 100 MHz buss i dets K6-brikke. Men ingen av selskapene kan garantere at det blir vellykket - ombyggingen av bussen presser de fysiske grensene innen mikroarkitektur.

Systembussen forbinder prosessoren med datamaskinens brikkesett (chipset), som er en slags "sentralstasjon" som igjen er knyttet til hovedminnet, periferenheter (for eksempel skrivere) og andre undersystemer, slik at disse elementene kan kommunisere med hverandre.

Med tiden har større krav til tyngre databehandling medført at store mengder data må gå over systembussen. Istedenfor å gjøre denne bussen raskere, har Intel kommet med nye arkitekturer som skaper separate busser for de forskjellige undersystemene i en PC.

For Pentium II har Intel laget en separat buss for høyhastighets bufferminne som tillater det spesialiserte bufferminnet å snakke direkte med prosessoren. På grafikksiden har Intel oppfunnet AGP (Advanced Graphics Port). Denne vil dukke opp på nye maskiner i løpet av høsten og vil også senke trafikken på systembussen ved å gi grafikkbrikkene en dedikert høyhastighetstilkobling til PC-ens brikkesett.

Til tross for denne innsatsen for å lede dataene vekk fra systembussen, øker kravene til bussen stadig. Hastigheten har vært bundet til 66 MHz i snart 3 år. Ifølge analytikeren C.B. Lee ved Sutro & Co., skyldes dette først og fremst de problemene som kan oppstå med elektroniske signaler når busshastigheten økes.

- En bredere buss lokker også produsentene til å finne nye måter å utnytte den, noe som fører til enda større trafikk, forteller Lee til CNET.

- Man støter på fysiske problemer. Selv ved 75 MHz er det vanskelig. AMD har forsøkt dette tidligere.

Ifølge CNET har AMD sagt at de vil utvikle en 100 MHz buss for deres kommende 300 MHz K6-prosessorer. Kilder CNET har vært i kontakt med, forteller at AMD også vil legge til en annen, uavhengig buss for nivå-2 hurtigbufferen, tilsvarende det Intel har gjort med Pentium II. AMD vil også støtte AGP.

En talsmann for Intel ville ovenfor CNET ikke bekrefte spesifikasjonene til den nye Pentium II systembussen, men sier at Intel planlegger å utgi et brikkesett med en ekspansjonsbuss.

Ifølge Intel vil den nye bussen komme på markedet tidligst i 1998.

Til toppen