Demonstrasjon av hudgjengivelse i WebGL. (Bilde: AlteredQualia)

Raskere grafikk med Chrome 18

Lover WebGL også på eldre pc-er.

Google kom i går med den 18. utgaven av nettleseren Chrome. Nytt i denne, bortsett fra de sedvanlige sikkerhetsfiksene (ni denne gangen), er mer og raskere webgrafikk.

Chrome har lenge støtte WebGL, den åpne webstandarden for 3D-grafikk. Men dette har til nå vært avhengig at datamaskinen har hatt relativt oppdatert grafikkmaskinvaren og tilhørende enhetsdrivere.

Google har nå aktivert en programvarebasert rastrerer i Chrome som kalles for SwiftShader. Dette er en programvarebasert grafikkprosessor lisensiert fra selskapet TransGaming. Den gjør det mulig å vise WebGL-innhold i Chrome også på maskiner som ikke har egnet maskinvarestøtte for dette. Man kan dog ikke forvente like god hastighet med SwiftShader som med en maskinvarebasert GPU (Graphics Processing Unit). En fin WebGL-demo finnes her.

Google har nå også fått på plass GPU-akselerert Canvas2D-grafikk i Chrome for Windows og Mac OS, dersom GPU-støtten er til stede. Dette kan føre til at webapplikasjoner, ikke minst spill, kan kjøres med bedre ytelse enn tidligere.

Google understreker likevel at Canvas2D-implementeringen har behov for ytterligere forbedringer og optimalisering.

Chrome-brukere som er usikre på hvilke deler av webinnholdet som er GPU-akselerert på deres maskin, kan få en oversikt ved å skrive chrome://gpu i adressefeltet.

    Les også:

Til toppen