Raskere web-navigering med norsk teknologi

bMenu-gründer Bjørn Holte har laget et system som kan forandre hvordan man navigerer på nettet.

bMenu er et norsk oppstartsselskap med en ambisiøs plan. De har laget en løsning som kan forandre måten brukere navigerer på nettsteder.

Løsningen er tilsynelatende veldig enkelt. Brukerne installerer en toolbar fra bMenu i enten Internet Explorer eller Firefox. Den ser hvilket domene som blir besøk, og sjekker om det er laget en egen bMenu-meny for den. Isåfall genereres en meny på toolbar-linjen, som ligner på en helt vanlig Windows-meny.

- Dette gir opptil fem ganger raskere navigasjon, sier Bjørn Holte i bMenu, til digi.no.

Etter å ha testet noen dager, er digi.no tilbøyelig til å være enig. Den nye menyen gjør det raskere å navigere, spesielt til sider som ikke er tilgjengelig fra forsiden. En viktig grunn til det er at man vi menyen kan bla dypere inn i nettsiden, og likevel slippe unna med ett klikk.

I tillegg til å bla gjennom menyen, er det også mulighet til å søke etter det du trenger.

Holte drar frem "Kontakt oss" som et typisk eksempel på en informasjon der tradisjonelle søkemotorer ikke fungerer optimalt.

- Søker man på "kontakt oss" så får man opp for mange dokumenter, sier Holte.

Med bMenu-søket får man isteden opp menyen man må trykke på for å komme til riktig side.

Inspirasjonen til løsningen har Holte hentet fra Windows. Microsoft var tidlig ute med rettningslinjer for hvordan menyene i Windows-programmer burde se ut, og hva som burde sortere hvor. Dette gjorde det lettere for Windows-brukere å kjapt sette seg inn i nye programmer.

Slik er det ikke på internett. Noen utvidet standard finnes ikke, selv om det etterhvert har blitt noen gjengangere i hvordan navigeringsmenyen på nettstedene fungerer.

Nå håper Holte og bMenu på å revolusjonere webnavigeringen med sitt system.

Brukere skal få laste det ned gratis, og selskapet satser i første omgang på å ta seg betalt av de store nettstedene. Etterhvert vil de også komme med en gratisversjon for mindre nettsteder.

- Vi har fått helt fantastisk respons. Har aldri trodd at det skulle gå så bra, sier Holte.

Allerede den første måneden med salgsinnsats har selskapet hanket inn nok avtaler til å få det til å gå rundt. Selskaper som Expert, QXL, XXL, Wing, Tanum, Color Line, Nettavisen, NRK, og Sparebankforeningen er blant de som har betalt for et abonnement.

Forskjellen på den betalte versjonen, og den kommende gratisutgaven ligger i muligheten for spesialtilpassninger.

Menyene bygges opp som tilpassede XML-filer. Det genereres en egen XML-fil for hvert domene. Endel av informasjonen genereres automatisk ved hjelp av en søketeknologi som bMenu har kjøpt inn av søkemotorselskapet Fast Search & Transfer, og en annen del redigeres manuelt av redaktører som jobber i bMenu.

Nyhetsfeeds (RSS / Atom) kan lastes inn automatisk, men menyene kan også integreres tettere med innholdet på sidene.

bMenu ble stiftet i november 2005, og har frem til salget startet 1. oktober i år hatt minimalt med omsetning. Selskapets gründere har brukt flere millioner kroner av egen lomme, før de tidligere i år fikk inn ventureselskapet Alliance Venture på eiersiden.

Selskapet har nå 6 heltidsansatte, og har i tillegg tilknyttet seg cirka 15 konsulenter med spisskompetanse på forskjellige områder. Den egenutviklede teknologien er patentert gjennom amerikanske patentadvokater.

Det er et godt marked for gründere med gode nettverksprodukter for tiden. De fleste slike oppstartsselskaper velger imidlertid å gå for et gratisprodukt, for så å forsøke å tjene inn pengene på reklame. bMenu ser også på dette, og har blant annet gort et forsøk med en kommersiell julekalender som endel av bMenu-lanseringen.

De er imidlertid opptatt av at det i internettmarkedet fortsatt er mulig å starte noe nytt, og ta betalt for det.

- Det er fortsatt mulig å starte med en prislapp på produktet, sier Holte.

Her kan du laste ned bMenu-løsningen og prøve den selv, og her kan du se en video som forklarer hvordan det fungerer.

Til toppen