Razorfish nesten tredoblet aksjeverdien på to dager

En prising på 16 dollar aksjen var egentlig flere dollar over hva som opprinnelig var tenkt ved børsintroduksjonen på Nasdaq. Nå overgår det svensk-amerikanske webbyrået alle forventninger og havnet onsdag på over 46 dollar etter kun to dagers handel.

Tirsdag ble Razorfish introdusert på Nasdaq Stock Market etter lengre tid forberedelser. Credit Suisse First Boston Corp. hadde opprinnelig satt prisen til 10-12 dollar aksjen, men økte den til 13-15 ved inngangen av uken. Da Razorfish ble introdusert tirsdag morgen var de tre millioner aksjene priset til 16 dollar stykket.

Og umiddelbart var handelen i gang. Tidlig på tirsdagen føk prisen opp i nesten 39 dollar, men ble senket til 33,50 dollar ved utgangen av tirsdag. Og økningen fortsatte onsdag. Ifølge Nasdaq var Razorfish den syvende mest fremgangsrike i går med en økning til 46.37 dollar etter å ha hatt en topp på 58,37 dollar.

En analytiker sa til Reuters på tirsdag at den umiddelbare aktiviteten var et utslag av hysteriet rundt internettaksjer, samtidig som Razorfish i tillegg har en solid kundeliste. På den står blant annet eBay og IBM. Også fusjonen med svenske Spray har tydeligvis hatt en positiv effekt.

I fjor hadde Sprays webvirksomhet faktisk en større omsetning enn Razorfish. Etter at fusjonene endelig ble klarlagt ved årskiftet, har de bestemt seg for at Razorfish-navnet skal assosieres med konsulentvirksomheten, mens Spray skal være et forlagshus som står for internettinnhold og gratis aksess.

Til toppen