Razorfish-sjef spår massedød for konkurrenter

Om halvannet år er 90 prosent av våre 80 konkurrenter historie, spår en skråsikker Jeff Dachis med et godt argument.

Det høyt profilerte svensk-amerikanske Internett-konsulentselskapet Razorfish Inc har fått smake pisken i det siste. Nylig sa selskapet opp 200 ansatte (ni prosent av staben). I tillegg har selskapets gründere og toppsjefer, Jeffrey A. Dachis og Craig Kanarick, blitt fremstilt i amerikansk presse som mest opptatt av festing, flotte biler og kjendisvenner.

Da nyheten om oppsigelsene kom, falt aksjekursen fra rundt ti til rundt fem dollar. I juli sto kursen i 22 dollar.
- Alle selskaper i vår bransje trenger å endre miksen av kompetanse og ansatte hele tiden. Men jeg gjorde en tabbe - jeg slakket av litt på kravene om resultater en stund. Derfor måtte vi rydde opp i en runde i stedet for å ta litt nå og da. Det var skikkelig dumt gjort, og det er min skyld, sier Dachis til digitoday.no. Dachis besøkte det norske kontoret i dag for å ha møter med ledelsen og holde en "pep-talk" for de ansatte. digitoday.no fikk tre kvarter med toppsjefen før han satte seg på flyet hjem til New York. I går var han på Stockholms-kontoret, som det gikk rykter om at skulle legges ned, men dette avfeier Dachis som grunnløse rykter.


- Vi blir dømt i aksjemarkedet og pressen sammen med de andre store konsulentselskapene som Cell, Icon og Framfab. Men det er en stor forskjell. Vi har tjent penger hver dag siden vi startet, mens de andre taper millioner på millioner av dollar, sier Razorfish-sjefen.

Han spår derfor at av de 80 internett-konsulentselskapene som finnes i USA og Europa, vil bare ti stykker være i live i sin eksisterende form om halvannet år.

- De store underskuddene vil før eller senere tvinge dem til salg eller massive restruktureringer, sier Dachis til digitoday.no.

Selv mener han at Razorfish lever fjernt fra alt støyene i Internett-bransjen.
- Vi har gått på børs, men har fokusert på å tjene penger hele veien. Alle buzz-ordene som B2B, B2C og markedsplasser dekker bare moteord som kommer og går mens de dekker milliontap. Børsen svinger opp og ned, men vi skal ikke gjøre noen emisjon eller store oppkjøp, så det tar jeg med ro.

- Vi bruker ikke utrykket Internett-selskap. Vi er et business-selskap, det gir riktig fokus på hva vi fokuserer på selv og hva vi fokuserer på for våre kunder, mener han.

Her i Norge arbeider Razorfish for å skaffe seg tyngre IT-kompetanse for å hjelpe de stadig flere kundene som vil koble sine sentrale systemer til Internett.

Dachis forteller også at selskapet ønsker seg kontorer i Asia og Latin-Amerika.

Til toppen