Razorfish skal på Nasdaq denne uken

Denne uken er det forventet at konsulentdelen av svenske Spray skal introduseres på "teknologibørsen" Nasdaq. I fjor hadde Razorfish mindre omsetning enn fusjonspartneren Spray og gikk med underskudd. Nå håper de å få reist minst 30 millioner dollar til en pris på mellom ti og tolv dollar aksjen.

Bare i 1998 kjøpte New York-baserte Razorfish fem selskap. I januar 1999 overtok de formelt svenske Spray Network etter at intensjonsavtalen ble inngått i august i fjor.

Denne uken forventes det ekspansive webselskapet, der svenskene ved årsskiftet eide 37,5 prosent i Razorfish, å entre Nasdaq-børsen i New York. I Norge er Razorfish representert gjennom en joint venture mellom selskapet og norske Geelmuyden.Kiese.

Etter fusjonen mellom Razorfish og Spray, står nå Razorfish for konsulentvirksomheten, mens Spray tar seg av media- og Internett aksessdelen. I Sverige har selskapet en rekke innholdstjenester, inkludert portalvirksomhet.

Svensk-amerikanerne håper å reise minst 30 millioner dollar i sin inntreden på børsen. Ifølge Razorfish' talskvinne Sue Black skal man selge tre millioner aksjer til en forventet pris på mellom ti og tolv dollar aksjen. Etter Nasdaq-inntredenen, hvor selskapets aksjer går under symbolet "RAZF" , kommer det til å vanne ut aksjeandelen til de eksisterende eierne.

Internet.com tror imidlertid at prisen lett kan dobles og viser til noteringene til aktører som iVillage, Autobytel.com og MiningCo.com. Alle ble omsatt for over 20 dollar aksjen. Ikke minst det sterke merkenavnet til det New York-baserte selskapet, som har "hipt" innarbeidet som en sentral grunnverdi, vil kunne dra opp kursen.

Razorfish i Sverige kommer til å sitte igjen med 32,8 prosent etter noteringen, mens Communicade, et datterselskap i Omnicom Gruppen, vil ha en andel på 33 prosent.

Razorfish ble startet opp i januar 1995 av den tidligere danseren og klassisk litteraturutdannede Jeffrey Dachis som stadig regnes som en oppkomling i amerikansk næringsliv. Han har imidlertid drevet internettselskapet sitt i fire år og er en veteran innen nettbransjen med sine 32 år.

Blant spørsmålene som stilles ved børsintroduksjonen er hvordan Dachis, som sammen med en annen gründer stadig sitter med 11 prosent eierskap, er i stand til å lede et internasjonalt børsnotert selskap. Hittil har mannen, som i 1997 arrangerte det største partyet i New York-baserte Silicon Alleys historie med 10.000 deltakere, greid det med bravur.

Ifølge Internet.com har selskapet gått fra en omsetning på 312.000 dollar i oppstartsåret 1995 via 1,2 millioner i '96, videre til 3,6 millioner i '97 og 13,8 millioner i fjor. Det siste tallet inkluderer omsetning i de fem selskapene de overtok fra tidspunktet fusjonene var i boks i 1998.

Det er imidlertid en lavere fjorårsomsetning enn svenskene, som endte opp på 15,4 millioner dollar og dermed bringer betydelige muskler inn i den fusjonerte enheten.

Mens det ekspansive svenske selskapet har gått med tap hvert år, kan Razorfish vise til et plussregnskap i 1997 hvor nettoinntekten var på 297.189 dollar (i forhold til en omsetning på 3,6 millioner).

I 1998, da mange investeringer sto på agendaen, gikk selskapet på et netto tap (etter skatt) på 342.801 i forhold til en omsetning på 13,8 millioner dollar, opplyser Sue Black til digi.no.

Til toppen