KARRIERE

Razorfish skal piffe opp aetat.no for én million

Arbeidsmarkedsetatens nettsider skal nok en gang få ny design, og denne gangen er det webbyrået Razorfish som har fått oppdraget. A-etaten skal bruke én million kroner på endringene, blant annet for å møte den knivskarpe konkurransen i dette markedet.

Therese Werenskiold
11. des. 1999 - 13:35

I februar gjorde Arbeidsmarkedsetaten nok et forsøk på å bli enda mer fancy, og foretok nye endringer bare få måneder etter siste ansiktsløftning av etatens nettsider. Den gang var det Electric Farm som sto for designen.

Et knapt år etter er etaten i gang igjen, og nå er det Razorfish som har fått oppdraget.

- Oppdraget ble lagt ut på anbud, og vi fikk over 50 interesserte byråer, forteller markedsdirektør i Arbeidsmarkedsetaten Odd Erik Martinsen (bildet) til digi.no.

Razorfish vant kontrakten om redesign og videreutvikling av Arbeidsmarkedsetatens Internett-tjeneste, aetat.no, i konkurranse med de største webbyråene i landet.

- Dette er et prestisjeoppdrag med mange kreative utfordringer, sier Geir R. Hærgard fra Razorfish i en pressemelding. Hærgard skal sammen med et team på seks erfarne razorfish'ere gi aetat.no et løft inn i neste årtusen.

- Oppdraget gjelder bare design, ikke det tekniske. Designendringene baseres på tilbakemeldinger fra brukerne og fra fagfolk, sier Martinsen.

Dette markedet har knivskarp konkurranse, og etaten vil satse mye for å opprettholde sin posisjon.

Bare de siste par ukene har to nye jobb-tjenester blitt lansert i Norge. Den foreløpig siste, JobMatch, benytter seg av en teknikk hvor selve "match-prosessen" kun gir kandidater som "matcher" den definerte stillingsprofilen hos jobbtilbyder.

Martinsen forteller at A-etaten har hatt en tilsvarende match-tjeneste på nett allerede et halvt år.

- Denne tjenesten har 35.000 CV-er, og 4.000 arbeidsgivere som bruker systemet. Det er en overvekt av høyt utdannete personer, og gjennomsnittssøkerene er menn under 30 år som er i jobb. Arbeidsgiverne er stort sett ute etter attraktiv arbeidskraft, og da spesielt IT-folk, opplyser Martinsen.

Aetat.no er en av landets mest besøkte websider med omlag 5,7 millioner sideoppslag i måneden. Den nye løsningen skal etter planen lanseres første kvartal år 2000.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.