Telenor reagerer på strømmingsselskapet Netflix sin rangering av ISPer i Norden. Den norske aktøren fikk jumboplassering, men mener at det skyldes forhandlingstaktikk fra den amerikanske giganten. Bildet er av tilfeldig forbipasserende ansatte ved Telenors hovedkvarter på Fornebu. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Reagerer på Netflix-tall

Telenor stempler oversikt som forhandlingsstrategi.

Mandag kveld arrangerte kommunikasjonsavdelingen i videostrømmingstjenesten Netflix en rekke telefonkonferanser med norske nyhetsredaksjoner.

Budskapet var krystallklart: Telenor var på bunn av listen over de nordiske ISPene når selskapet målte hvor høy hastighet deres kunder opplevde.

Telenor reagerer på tallene Netflix presenterte, og karakteriserer dem som ledd i en «forhandlingsstrategi».

– Vi reagerer på undersøkelsen, og at den fremlegges uten noen forklaring på når, hvor og hvordan undersøkelsen er foretatt. Andre innholdsleverandører som TV2 og NRK forteller oss at Telenors bredbåndskunder har vesentlig bedre videorate og -ytelse enn andre ISPer, skriver Jørn Bremtun i en e-post til digi.no. Han er senior kommunikasjonsrådgiver i Telenor Norge.

Netflix sier til oss at de ikke har noen problemer med Telenors nett. - Netflix fortalte oss også så sent som 25. november at de ikke har noen problemer med Telenors nett, og utelukkende erfarer det de kaller «excellent perfomance». Vi kjenner heller ikke til en eneste kundeklage.

Bremtun siterer følgende fra en e-post sendt av Netflix' direktør for nettverksarkitektur og strategi, David Temkin:

«So we are clear – our customers are not suffering. We have seen nothing but excellent performance on the Telenor network, and are happy with our current content delivery quality in the Nordics region and in Norway in particular.»

Telenor er overbevist om at ISP-rangeringen Netflix opererer med i Norden har en annen hensikt.

– Medieoppmerksomheten Netflix søker å skape rundt Telenor ser vi som en del av deres forhandlingsstrategi for å oppnå bedre distribusjonsløsninger vederlagsfritt, skriver Bremtun til digi.no og skriver videre: «Denne fremgangsmåten ble også varslet i møtet vi hadde med dem, og kommer ikke som noen overraskelse.»

Ifølge Telenor krever Netflix gratis distribusjon og fremføring. I dag må lokale og nordiske tjeneste- og innholdsleverandører betale for hosting og distribusjon.

– Netflix ønsker ikke samarbeid med lokale ISPer, men ønsker gratisdistribusjon og at regningen sendes videre til alle privatkunder, samt til innholdsleverandører som deltar i samarbeidet, skriver Bremtun.

Han ber også merke seg at Netflix har en annen holdning mot flere større ISPer (Tier 1), enn mindre aktører, som Telenor.

– Netflix kjøper transit og hosting, til og med CDN-tjenester av noen operatører og noen steder også fra store ISPer (tier 1). Mot mindre lokal ISPer som Telenor er holdningen altså en annen.

– De har takket nei til selv de rimeligste løsningene (co-location), og er ikke villig til å legge en eneste krone på bordet for at vi effektivt skal kunne distribuere Netflix-innhold med garantert god kvalitet, skriver Bremtun i e-posten til digi.no.

Til toppen