RealPlayer går mot Open Source

RealPlayer vil snart kunne spille både Windows Media og andre formater, etter at selskapet har hacket Microsoft-teknologi og beveget seg mot Open Source-lisensiering..

RealNetworks skal slippe endel av sin teknologi med Open Source-vennlige lisensbetingelser. Selskapet vil dermed gjøre det mulig å spille både Windows Media og en rekke andre formater i RealPlayer, som i de angivelig tvilsomme statistikkene til måleselskapene holdes for å være dominerende på markedet.

Ifølge New York Times har RealNetworks utviklet en egen versjon av Microsoft Media Server, ved å analysere datastrømmen mellom server og spiller, og bygge teknologien deretter. Denne typen hacking er nøyaktig hva Microsoft selv har gjort i en rekke tilfeller, som for eksempel Netware, PostScript og JavaScript, mener Real-sjef Rob Glaser.

Slik "reverse engineering" førte RealNetworks til en såkalt "clean room"-versjon av serverteknologien, uten at programmererne hos Real hadde sett kildekoden til Microsoft Media Server.

Les også:

Apple vs. Microsoft i multimediekamp
Flipster - videospiller i kort-størrelse
Last ned QuickTime 6
Skal bygge broer med mobiltelefon
Microsofts multimediafolk egget til kamp mot RealNetworks
Microsoft gjør klar tredje generasjon streaming media
Norsk MPEG4-server snart ferdig
Når Real så lanserer sin Helix-server, vil utviklere få adgang til kildekoden, men de må også betale lisenspenger for kommersielle produkter de selger på grunnlag av Helix-koden. Det er derfor ikke helt renhårig Open Source, men noe som gjerne kalles "community license", som er langt mer restriktivt. Likevel lar lisensen utviklere komme opp med egne applikasjoner og sette iverk sine egne idéer.


Microsoft sier til New York Times at de skal kikke på saken, og stiller et par spørsmål ved at Real har laget en ikke-lisensiert server/spiller som kan la folk spille av Microsofts proprietære formater.

Ifølge RealNetworks skal Helix være fire ganger raskere på Windows-plattformen enn det Microsoft Media Server er...

Rob Glaser sier til New York Times at de besluttet å åpne kildekoden sin etter et møte med Nokia. Da Nokia sa seg interessert i å bruke Real-teknologi i så mange som 30-40 mobiltelefoner, skjønte han at RealNetworks ikke hadde nok programmerere til å ta seg av en slik oppgave. Med åpen kildekode kan Real-partnere som Hitachi, Hewlett-Packard, IBM, Deutsche Telekom, NEC, Nokia, Cisco Systems, Oracle, Sun Microsystems, Palm, Texas Instruments og andre innkorporere Real-teknologien i sine produkter.

Til toppen