Red Hat utfordrer IBMs meldingskø «MQ»

Red Hat trapper opp innen mellomvare med en meldingskø basert på AMQP, i åpen kildekode.

Red Hat sier de vil bygge et initiativ kalt «Enterprise Messaging, Real Time, Grid» – forkortet MRG og uttalt som det engelske ordet «merge» – på åpen kildekodeprotokollen Advanced Message Queuing Protocol (AMQP). Enterprise MRG er en utvidelse av applikasjonsserveren Jboss, som kombinerer AMQP med sanntidsegenskaper som allerede finnes i Linux-kjernen, og med grid-teknologi som utvikles under Condor Project ved University of Wisconsin.

Protokoller for å håndtere køer av meldinger mellom samtidig kjørende applikasjoner spiller en nøkkelrolle i moderne mellomvare.

Oppgaven er å etablere en køordning for alle meldinger som sendes ut, og passe på å levere dem til hver sin mottaker, straks denne melder seg klar til å ta i mot sin neste melding. En meldingskøprotokoll bør også kunne garantere overfor avsenderen at meldingen vil bli levert, og bekrefte når den er levert.

AMQP stammer fra finansverden. Den ble utviklet ved JP Morgan Chase fra midten av 2004 som et åpent, plattformuavhengig system for å formidle meldinger mellom applikasjoner, med garantert leveranse av meldingene.

Siden har aktører innen både finans – Credit Suisse, Deutsche Börse, Goldman Sachs – og IT – Cisco, Envoy Technologies, IONA, iMatix, Novell, Rabbit og Red Hat – bidratt til å utvikle AMQP. Et prosjekt som kan bety mye for AMQP er samarbeidet «Twist» – Transaction Workflow Innovation Standards Team – mellom General Electric, HP og Shell.

Den fremste fordelen framfor for eksempel Java Messaging Service (JMS) skal være at AMQP ikke standardiserer bare på API-nivå, men så strengt at alle implementasjoner fra ulike leverandører garantert spiller sammen.

Foreløpig er antall implementasjoner svært begrenset, nærmere bestemt til noen få spesialister innen åpen kildekode, som Red Hat, Apache og Rabbit.

Blant de kommersielle konkurrentene innen meldingskøsystemer troner IBM WebSphere MQ, tidligere kjent som MQ Series, med 75 prosent av Fortune 1000-selskapene som kunder. Andre aktører er Rendezvous fra Tibco, og MSMQ fra Microsoft.

Red Hat har hittil anvendt JMS, og sier overgangen til AMQP er motivert av behovet for samspill med produkter fra andre leverandører. Det forutsetter at flere går samme vei som Red Hat, og implementerer AMQP.

Det springende punktet for en bredere aksept av AMQP er hvorvidt IBM og Microsoft vill støtte det. Foreløpig skal det være lite eller ingenting som tyder på at noe slikt skulle være aktuelt.

Til toppen