Redaksjonelt uavhengig, neivel - men verdiløst?

Redaksjonell uavhengighet – temaet egner seg muligens best i en doktoravhandling – er selvfølgelig verdifullt. Noe å tro på. Håpe på.

Hvis du derimot ikke er så opptatt av denslags og kanskje heller tror at tingene sklir i retning av kommersialisme, koblinger og markedsverdi, kan du ta deg en tur til joemag.com (pekeren finner du nedenfor).

Dette er forlengelsen av Joe – et nytt magasin som produseres av Starbuck's og Time Inc. Custom Publishing (!) Joe – får du kjøpt på Starbuck's. (Du vet dem med "Coffee to go" over hele Amerika, og som sikkert også kommer til Europa.)

Magasinet har skapt en viss debatt. Rett og slett fordi det gir blaffen i hele problemstillingen omkring redaksjonell uavhengighet. Dermed hevder intellektuelle at alt bare blir reklame og som sådan: Verdiløst.

Jeg, som for min del hevder at fremtidens reklame er verdiløs for alle – både forbrukere og annonsører – så lenge den ikke byr på merverdi for forbrukeren (og dermed er verdifull), synes Joe er et interessant eksempel på noe vi vil se mer og mer til – og på en tydeligere og tydeligere måte: Kommersielle aktører kjøper seg bedre profil (f.eks. kulturell profil, ekspertprofil eller intellektuell profil) ved å alliere seg med seriøse innholdsleverandører. Om dette blir en suksess eller ikke, bestemmes (dessverre, vil noen si) ikke av hvorvidt innholdet er redaksjonelt uavhengig eller ikke. Det bestemmes av hvorvidt forbrukerne, leserne, finner innholdet verdifullt.

I tilfellet Joe, vet jeg ikke, jeg har hittil bare kikket på joemag.com. Dette nettstedet har pen design, stort mer er det ikke å si. Men om noen skal til USA i løpet av ferien kunne de kanskje kjøpe med et magasin hjem til meg? God ferie. Bestill Double Latté eller Frappuccino!

Til toppen