Redd Barna krever ny kampanje etter annonsejuks

IT-Akademiet har ikke vært alene om å bli sprayet ned med klikk fra Spray. Dette har også skjedd med Redd Barna, som nå er skuffet og lei seg på bransjens vegne. Den humanitære organisasjonen krever nye kampanjer fra Spray. Kostnadsfritt.

Redd Barna brukte samme overvåkningssystem for sin siste kampanje som detIT-Akademiet brukte. Dette systemet er levert av Digtective.com.

Da fikk de erfare at det kom urovekkende mye klikk fra Spray-ansatte. På samme måte som hos IT-Akademiet har Redd Barna opplevd at de fleste klikkene på organisasjonens nettjeneste kom fra én person i Spray.

Les bakgrunnen for saken:
Spray-ansatt jukset med to annonsekampanjer
Avslører annonsesvindel på stort nettsted

- Dette er veldig skuffende og det er trist at slikt skjer. Dette gir et negativt inntrykk av bransjen som ingen er tjent med. Men det viser igjen at det er et behov for å standardisere målingene når det gjelder klikk og visninger, forteller Lisa Bang, informasjonssjef i Redd Barna til digi.no.


Tallene viser at Spray selv sto for rundt halvparten av klikkene på sine egne annonser. Med andre ord har en eller annen i Spray stått for mer besøk på annonsene til Redd Barna enn det alle andre nettbrukere som klikket seg inn på annonsekampanjen fra Redd Barna.

- Vi krever å få en gratis kampanje som kompensasjon, dette har tross alt kostet oss litt. Denne saken har to sider, både at vi har betalt for noe som vi egentlig ikke har fått, og at nettstedet gir seg ut for å være bedre enn det de egentlig er, sier Bang til digi.no.

Hun har en oppfordring til bransjen: Rydd opp fort!

Hun forteller at hvis dette blir tatt hånd om raskt og godt, så vil ikke Redd Barna ekskludere internettaktøren i fremtidige kampanjer.

Til toppen