Redd Google vil bli børs-boble

Forrester-sjef George F. Colony mener Googles børsnotering kan skape en ny og usunn boble.

I løpet av våren 2004 skal verdens største søkemotorselskap, Google, trolig børsnoteres. Google har hatt en vanvittig vekst siden selskapet ble etablert i 1998, og har nå nesten halvparten av det globale søkemarkedet.

Google er spådd å få en børsverdi som er 20 ganger høyere enn det Netscape hadde da det ble børsnotert i 1995. Men nå er det visse aktører som frykter at selskapet er i ferd med å bli den nye ballongen i IT-sektoren. En av dem er sjefen for det anerkjente analyseselskapet Forrester Research, George F. Colony. Han mener det er fare for at Google blir slått i det knallharde og omskiftelige markedet for søkemotorer.

- Hva var søkemotoren du brukte før Google? I mitt tilfelle var det Altavista. Hvor lang tid tok det å bytte til Google? To sekunder. Hvor lang tid vil det ta å bytte ut Google, igjen? To sekunder, sier han i en analyse på hjemmesiden Forrester.com.

Han mener utviklingen går så fort, og konkurransen er så sterk, at Google raskt kan rives ned fra toppen av pallen. Det store slaget vil bli mellom Google, Microsoft og Yahoo!, mener Colony. Microsoft vil ikke ha den beste teknologien, men det vil ha fordelen av å knytte teknologien til MSN. Microsoft kommer til å stå i mot presset, og ende opp som nummer én, etterfulgt av Yahoo! og deretter Google, mener Colony.

Boble 2

Han mener det er fare for at Google blir fullstendig overpriset når selskapet går på børs, og blir den neste boblen som sprekker på IT-himmelen.

- Det vil bli den samme leksa om igjen: overbegeistrede investeringsbanker som pumper luft in selskapet, en godtroende presse, jublende venture kapitalister, og tusener av investorer som vil ha en bit av "det nye eBay", sier Colony.

Google med en markedsverdi på seks milliarder dollar ville være helt flott. Men Google med en markedsverdi på 15 milliarder dollar, "slipper inn stanken av Boblen 2", skriver Colony.

Googles suksess skyldes såkalte betalte søk som knytter annonser til de konkrete søkeresultatene. Det gjør ingen av de andre søkemotorene, som for eksempel Yahoo! Og Altavista. Googles kobling av søkeresultater gir brukerne utfyllende informasjon, samtidig som annonsørene kan generere mer trafikk og inntekter på nettsidene sine.

Til toppen