Reddet av Apple

Musikkbransjen og utviklere får hjelp fra uventet hold.

«Griser begynte å fly og helvete frøs til is».

Slik omtaler svenske IDG nyheten om at Spotify er godkjent av Apple. I løpet av kort tid vil musikkstreaming-tjenesten kunne lastes ned til iPhone.

Flere enn den svenske kommentatoren lot seg overraske over beslutningen om å tillate en ren konkurrent til musikkforretningen iTunes, en av Apples største gullkalver.

Enkelte har hevdet at Apple skalter og valter med programvareselskap som håper på en lukrativ plass i selskapets stadig viktigere App Store.

Prosessen med søknad om opptak i vareavdelingen har vært beskrevet som lite transparent.

Men har det vært Apples hensikt å nekte konkurrerende tjenester plass? Ikke ifølge de vi har pratet med.

Snarere sier utviklerne at Apples vurderingsprosess er en skikkelig hjelp for dem. Selskapet virker oppriktig opptatt av at applikasjonene de skal videreformidle faktisk fungerer. Også her er altså brukeropplevelsen satt i system. Bugs lukes ut og Apples ingeniører gir verdifulle tilbakemeldinger til utviklerne.

Aspiro, selskapet bak Spotify-konkurrenten Wimp, fortalte oss at frykten for å ikke bli godkjent av Apple er overdramatisert. Godkjenningsprosedyrene for App Store dreier seg mest om kvalitetssikring av programvarekode: «Faktisk tester Apple mer enn vi selv gjør, og man får utrolig konstruktive tilbakemeldinger», sier Aspiro-sjefen.

Andre føler seg sikre på at Apple er tvunget til større åpenhet, blant annet etter de ble bedt av amerikanske telemyndigheter om å forklare hvorfor Google Voice ikke er godkjent.

Apple selv nekter for å ha avvist denne IP-telefoni-applikasjonen, som hvis den blir godkjent gir billigere eller gratis ringetid. I stedet sier de at vurderingsprosedyreren ikke er ferdig ennå.

Det er kanskje grunn til å tro Apple på dette, ettersom annen programvare som konkurrerer med ringefunksjonen på iPhone allerede er godkjent, blant annet Skype.

Hjelpen til musikkbransjen er av helt annen karakter.

Spotify leverer akkurat de varene som en mildt sagt sendrektig og teknologisvimmel musikkbransje ikke har klart å lage selv.

Tjenesten konkurrerer med gratis, og selv om bare 0,7 prosent av dens brukere til nå har valgt å betale 99 kroner i måneden, så er det all grunn til å vente stor vekst i betalingsviljen nå som løsningen også blir tilgjengelig rett i lomma. Ikke bare på iPhone, men også Android, og kanskje også andre mobilmerker fremover.

Vi har trolig bare sett begynnelsen av hva et slike program kan levere, men det er en god begynnelse.

Hvor er penga?

Det er fortsatt enkelte ting som gjenstår med finansiering av modellen. Flere norske artister har truet med å trekke seg fra Spotify.

Det er lett å skjønne hvorfor når man leser at 10.000 avspillinger ga Lene Marlin omtrent fire bugg og en Coca Cola i inntekter.

Mens i Sverige forteller andre artister om mer fordelaktig fordeling av inntektene. Der tjener nå enkelte musikere mer penger via Spotify enn gjennom verdens største digitale musikkforretning, Apples egen iTunes.

Dette får rett og slett musikkbransjen bare ordne opp i. For uten slike verktøy blir fremtiden for plateselskapene enda mørkere.

Til toppen