FORBRUKERTEKNOLOGI

Reddet av dyre mobiler

Elektronikkbransjen jubler.

Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen poserer med en Nokia-smarttelefon. Salget av denne type telefoner reddet omsetningsveksten for norske el-forhandlere i 2012.
Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen poserer med en Nokia-smarttelefon. Salget av denne type telefoner reddet omsetningsveksten for norske el-forhandlere i 2012. Bilde: Stiftelsen Eletronikkbransjen
5. feb. 2013 - 13:51

De som selger forbrukerelektronikk kan prise seg lykkelige over at nordmenn er feinschmeckere når det kommer til mobiltelefoner.

Statistikk som ble presentert tirsdag viser nemlig at omsetningsveksten av mobiltelefoner til forbrukermarkedet var på 22 prosent i fjor, målt i forhold til samme periode året før. Dermed økte totalomsetningen for hele konsumentmarkedet for elektronikkprodukter med 3 prosent til 26,9 milliarder kroner.

Totalt ble det solgt mobiltelefoner for 7,5 milliarder kroner i fjor, viser tallene fra Stiftelsen Elektronikkbransjen. Antall telefoner falt imidlertid ca. 2 prosent, til 2,2 millioner enheter. Altså: Vi kjøper færre - men veldig mye dyrere telefoner enn før.

– Vi ser at nordmenn gjerne vil ha det beste av det beste, og de velger seg ofte flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Hvilken mobiltelefon og tilbehør man kjøper blir stadig mer en del av folks personlige stil, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en kommentar.

Hele 86 prosent av mobilene som ble solgt til privatmarkedet var i fjor en smarttelefon. Dette er vel og merke tall som er rapportert gjennom de ulike elektronikk-kjedene, og tar ikke opp i seg salg til bedrifter eller direkte fra aktører som for eksempel Apple.

Nettbrettsalget viser også meget gode takter. Stiftelsen beregner at det ble solgt rundt en halv million nettbrett til konsumentmarkedet i fjor, men her er tallene beheftet med stor usikkerhet ettersom Apple, den soleklare markedsleder, ikke rapporterer tall for iPad. Også i inneværende år forventer Elektronikkbransjen at veksten for nettbrett vil være stor.

Den store taperen er, i Norge som ellers av verden, PCen. Her har verdien av omsetningen til konsumentmarkedet falt med 14 prosent det siste året. Man skal ikke lengre tilbake enn 2010 før bransjen kunne melde om et salg av bærbare PC-er som slo alle rekorder.

For en total oversikt over salgsutviklingen i de ulike elektronikkgruppene kan du sjekke denne nettsiden: Her har Elektronikkforeningen lagt ut komplett tallmateriale for dagens presentasjon.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.