Redesignet Aftenposten får pepper

Aftenposten Interaktiv presenterte i dag en ny design på websidene sine. Webbrukerne synes slett ikke at endringene bare har vært av det gode.

- Vi regner med at de nye sidene er litt uvante for folk, men vi har faktisk gjort weben lettere. Det er enklere å orientere seg, og den ser mer oversiktlig ut nå, sier nettredaktør Trygve Monsen i Aftenposten Interaktiv som respons på den krasse kritikken som har kommet utover formiddagen på de relanserte sidene som avisen har designet selv.

Aftenposten har oppfordret brukerne til å komme med innspill, og de aller fleste som har sendt e-post, er ikke spesielt fornøyde med endringene. Avisen har i webversjonen forminsket logoen betraktelig og fjernet den lange knappe-raden med alle mulige tjenester i venstremargen.

I stedet består Aftenposten Interaktiv av én del nyheter, én del sport, én del Alex, én del nettstoff, én del kultur, én del service og én del annonser, til sammen syv valg i enkel design i venstremargen. Det totale innholdet på tjenesten finnes samlet nederst på forsiden.

Hvis man klikker seg inn på tjenesten "Om Aftenposten" kan man for sammenlikningens skyld faktisk finne ut hvordan deler av webtjenesten til Aftenposten så ut for én dag siden (om korttidshukommelsen skulle svikte). Om det er en glipp i redesignen, vites ikke.

Leserne til Aftenposten faller tydeligvis inn i god gammel, konservativ tradisjon og liker ikke de, tross alt, mindre endringene som er foretatt.

Mange anbefaler Aftenposten å gå tilbake til "gamle" Aftenposten Interaktiv:

"Nei, dette var grelle saker. "Alt var mye bedre før". Det nye designet kan til nød forsvares ved at det er enkelt å laste ned siden, men det her er på grensen til en ren tekstversjon. Skal skinnet flås så gjør det ordentlig....", skriver en innsender på Aftenpostens debattside.

"Den gamle siden lignet jo faktisk på en avis. Den var oversiktlig, og hadde mange nyttige linker lett tilgjengelig. Dette ser bare rotete ut. VÆR SÅ SNILL - GÅ TILBAKE TIL DET GAMLE DESIGNET! ", skriver en annen.

"Den nye stilen var skuffende, synes jeg! Den gamle minnet meg mye mer om kvalitetsavisen Aftenposten, og den var mye ryddigere og renere. Anbefaler dere å skifte tilbake til den opprinnelig stilen.", mener en tredje.

Andre reagerer på overgangen til en mer "tabloid-stil": "Dette er ikke bra. Ny layout ligner mer på en tabloid-avis enn den mer respekterte avisen jeg husker som Aftenposten."

Og: "Aftenpostens nye redesign er en skandale. Den gamle siten var den jeg brukte mest - på grunn av den geniale layouten og enkle presentasjonsformen. Den nye designen likner på Dagbladets og VGs forferdelige sider. Poenget med nettpublisering bør ikke være å få plass til så mye som mulig på forsiden. "

Dessuten: "Jeg er nok konservativ, men kunne ikke Aftenposten se ut som Aftenposten? Jeg frykter en utvikling (= utglidning) i retning av Globoid-avisene. "

Og noen forslår at man lar hoder rulle: "Aftenposten har alltid vært startside når jeg skal titte på nettet. Kombinasjonen av et rent, elegang og funksjonelt design er fullstendig ødelagt med endringene som nå er gjort. Den Mikke Mus-layout dere har lagt dere på, stemmer dårlig med den innholdsmessige seriøsiteten Aftenposten er kjent for. Nå leser jeg heller noe annet. Hadde det vært opp til meg burde hoder rulle."

Mest alarmerende blir det for Aftenposten når én leser signaliserer at han muligens konverterer til Nettavisen. Og når langt over 70 prosent av respondentene (rundt 26 innlegg - 25 personer ved lunsjtider) feller en knusende dom, blir det spennende å se om den tradisjonsrike papiravisen tar innspillene seriøst og endrer på noe av utseendet.

Trygve Monsen innrømmer ihvertfall: -Vi er spente på trafikken.

Til toppen