BEDRIFTSTEKNOLOGI

Reduserer mobilkostnadene fra utlandet

En liten boks på kontoret kan kraftig redusere mobiltelefonutgiftene til ansatte på reisefot i utlandet.

2. sep. 2003 - 11:13

De fleste som har tatt med seg mobiltelefonen til utlandet har oppdaget at vet mobiltelefoni på tvers av landegrensene er kostbart, noen ganger flere titalls kroner per minutt. Spesielt er det dyrt for mobilbrukeren å ringe selv, utgiftene er langt lavere når en mobiltelefonbruker i Norge ringer den som er i utlandet enn omvendt.

Dette forholdet kan utnyttes. Danske Global NewTech leverer en liten boks som kalles GSM CallBack Gateway. Denne enheten gjør det mulig for blant annet norske mobilbrukere i utlandet å få satt opp en telefonforbindelse til norske telefonabonnenter uten å måtte betale mer enn om samtalen var blitt opprettet fra Norge.

GSM-gateway'en fungerer som en mobiltelefon i den ene enden av forbindelsen og en analog telefon i den andre enden. Enheten er utstyrt med en vanlig SIM-kortholder.

Når en mobilbruker i utlandet ønsker å ringe en telefonabonnent i Norge, ringer vedkommende først til gateway'en. Denne registrerer nummeret det ringes fra uten å svare på samtalen. Mobiltelefonbrukeren legger på og etter noen få sekunder blir vedkommende ringt opp av gateway'en. Brukeren får da en summetone og kan deretter slå inn nummeret til den brukeren ønsker å ringe til. Forbindelsen opprettes av gateway'en og mobilbrukeren belastes bare for mottaket av samtalen, mens eieren av gateway'en belastes som om mobilbrukeren skulle befinne seg i Norge, samt kostnadene for å ringe opp abonnenten som skal motta samtalen.

Det er også mulig for mobilbrukeren å sende en tekstmelding til gateway'en som inneholder nummeret vedkommende ønsker å ringe. Da opprettes samtalen så snart mobilbrukeren svarer på den etterfølgende oppringingen fra gateway'en.

Ifølge daglig leder for Global NewTech Norge, Asbjørn Moen, vil brukerne i snitt spare omtrent 50 prosent av kostnadene ved å benytte en slik tilbakeringingsmetode. Hvor mye som kan spares avhenger av hvilket land brukeren oppholder seg i og hvilken operatør som benyttes. En oversikt finnes på denne siden (Excel-ark).

Med en innsparing på opptil flere titalls kroner per minutt, mener Moen at utgiftene ved innkjøp av gateway'en, som koster 7500 kroner eksklusiv mva, vil kunne spares inn i løpet av få måneder for de kundene som er i målgruppen.

Målgruppen er selskaper hvor flere av de ansatte ofte er i utlandet.

- Selv om gateway'en bare kan betjene én telefonsamtale om gangen, vil den typisk ha en kapasitet på mellom seks og ti reisende brukere, sier Moen, som antyder at løsninger med flere kanaler vil komme senere.

Installasjonen av enheten skal være enkel. Gateway'en er en liten boks - 165 x 100 x 35 mm - som for eksempel kan festes på en vegg. Den kobles til en vanlig analog telefonforbindelse og utstyres med en SIM-kort fra en leverandør brukeren selv velger. Deretter må telefonnummeret til alle de som får lov til å bruke gateway'en registreres. Det kan registreres opptil hundre brukere. Dette gjøres for å unngå misbruk.

GSM CallBack Gateway selges i Norge - i hvert fall foreløpig - direkte av Global NewTech Norge. Til nå er det blitt solgt mellom ti og femten slike gateway'er i Norge, leveringene startet først for en måneds tid siden.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.