Redusert Mamut tror på bedre tider

Nøkkeltallene er redusert med én til ni prosent, med ni prosent færre ansatte.

Mamut, leverandør av økonomisystemer og IT-tjenester innen økonomi, leverte sitt regnskap for første kvartal i morges.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor er omsetningen redusert med 3 prosent til 126 millioner kroner. Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) er redusert med 5 prosent til 25,0 millioner kroner. Driftsresultatet (EBIT) er ned 9 prosent til 10,1 millioner kroner. Nettoresultatet etter skatt er redusert med 1 prosent til 5,22 millioner kroner. Tallet på ansatte er redusert med 9 prosent, fra 505 til 460.

I Norden (Norge, Sverige og Danmark), der Mamut har godt over 70 prosent av omsetningen og 58 prosent av sine 415 000 kunder, er driftsresultatet redusert med 15 prosent.

Til gjengjeld er driftsunderskuddet i Vest-Europa halvert, til 1,26 millioner kroner, mens den er økt med over 20 prosent i Sentral-Europa, til 1,27 millioner kroner, trass i en omsetningssvikt i dette området på 1 prosent.

Mamut oppgir å ha 100 000 kunder i Vest-Europa (Nederland, Tyskland, Storbritannia, Irland, Østerrike og Spania) og 75 000 i Sentral-Europa (Tsjekkia, Serbia og Polen).

Regnskapet viser ellers et lite paradoks, for et selskap som satser på tjenester og på Microsofts nettskyprogram Azure: Omsetningen av Mamut Business Software, som har 100 000 kunder, øker med 1 prosent, mens omsetningen av Mamut Active Services, som har 330 000 kunder, faller med 9 prosent.

Det kan med andre ord synes som om Mamut står i stampe. Administrerende direktør Eilert Hanoa argumenterer for at dette er forbigående.

– Vi ser at mange indikatorer peker i riktig retning og er tilfreds med å se positive resultater av strømlinjeformingen som har vært gjennomført i selskapet gjennom hele 2009 og 2010. Kombinert med en stadig sterkere produktportefølje er vi godt posisjonert for økt lønnsomhet og vekst i de kommende kvartaler, sier Hanoa.

Ny teknologi skal spille en vesentlig rolle i å bedre lønnsomheten.

Selskapet forklarer dette slik i sin offisielle melding:

– Ved å utnytte Microsofts nye nettløsninger Windows Azure og Microsoft Online Services vil Mamut forsterke operasjonell fleksibilitet, redusere driftskostnader, forenkle IT-infrastrukturen og implementere nye løsninger raskere. Nye tjenester bygget på Windows Azure er en naturlig utvidelse av Mamut One, Mamuts komplette administrative løsning som inkluderer programvareapplikasjoner, nettbaserte tjenester og kunnskap.

    Les også:

Til toppen