ANALYSER

Regjerer markedet med billigtelefoner

Nokia og Motorola eier stadig mer av markedet, Samsung og Sony Ericsson har andre strategier.

25. aug. 2005 - 07:12

Gartner har publisert tall for mobilsalget i andre kvartal på verdensbasis. Tallene viser at markedet vokste med 21 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, til 190,5 millioner enheter. Veksten er ikke jevnt fordelt, og det vil den heller ikke være fremover, mener Gartner-analytiker Carolina Milanesi.

De fem største leverandørene vokser fra resten av feltet. I front er Nokia og Motorola på fremmarsj, raskere enn resten av feltet. De to selskapene har nå 49,8 prosent markedsandel til sammen, og vil passere halvparten av markedet i inneværende kvartal, hvis Gartner har rett.

Samsung var større enn Motorola i ett kvartal, ifølge Gartner, nå er de godt distansert. Sony Ericsson kan bare vise til en lett fallende markedsandel.

– Sony Ericsson hadde et bra kvartal, de solgte bra, hjulpet av modellen K750 som kom mot slutten av kvartalet, og det vil fortsette i tredje kvartal, sier Milanesi.

Hun mener selskapet ikke øker markedsandel fordi de ikke lager billigtelefoner, slik som Motorola og Nokia, som har telefoner i alle segmenter. Sony Ericsson lager middels til dyre telefoner, og det blir det ikke store volumer av, men det kan være mer lønnsomt enn volumproduktene.

– De lager gode telefoner, samarbeidet mellom Sony og Ericsson bærer nå frukter, sier hun.

En av fruktene er W800-telefonen, som er en fullverdig MP3-spiller i en mobiltelefon. Milanesi tror ikke den vil selge så mye, men den skaffer selskapet mye oppmerksomhet. Sony Ericsson har bra 3G-telefoner på vei, og gjør det sterkt i Japan.

Japan er fremdeles det store lyspunktet og drivkraften på 3G, forteller Milanesi. Hun vil ikke publisere tallene for 3G-telefoner, men sier salget ikke har gått slik leverandørene håpet. Det har heller ikke gått fullt så bra som Gartner forventet.

– Vi har regnet med at 33 millioner 3G-telefoner skal selges i Vest-Europa i 2005, men de tallene vil antagelig bli revidert ned, sier hun.

Milanesi mener vi må vente til slutten av 2006 eller starten av 2007 før 3G blir vanlig og salget av 3G-telefoner virkelig vil synes på markedsandelsrapportene. Videotelefoni viser ingen tegn på å kunne drive opp salget av 3G-telefoner. På tross av en viss suksess med tv på mobilen, er det fremdeles et lite nisjeprodukt.

– Vi venter kraftige tiltak for å øke 3G-salget fra operatørene i fjerde kvartal. Det positive er ellers at det fines flere modeller på markedet nå, spesielt fra Nokia. Dette betyr lavere priser også, sier hun.

Samsung var ifølge Gartner forbi Motorola i ett kvartal. Men nå ligger de solid bak.

– Samsung har heller ikke gått etter de laveste segmentene. De var større enn Motorola i ett kvartal, men jeg regner ikke med at det vil skje igjen på en stund, med mindre Samsung endrer strategi, sier Milanesi.

Hun mener det ikke nødvendigvis er en fordel å kapre markedsandeler med billige telefoner.

– Det er små marginer på de billige telefonene som selges i store volumer, sier hun.

LG ligger nå på fjerdeplass, mens Siemens, som nå er kjøpt av BenQ, har mistet solid med markedsandeler.

– Jeg regner ikke med at ting vil endre seg så mye. Det er bra hvis Siemens klarer å bremse farten på nedgangen i markedsandelen. Telefoner med fellesmerke fra Siemens og BenQ kommer neppe før neste år. De har en masse arbeid foran seg, sier hun.

Hun mener BenQ er gode på å produsere ting så billig som mulig, men de har for det meste produsert for andre. Nå skal de ut og selge telefonene i kanalen, og det er et helt annet spill. Her må de støtte seg på Siemens ansatte som selskapet nå overtar.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.