Regningsslappe kunder svekker WorldCom

USAs nest største langdistanseoperatør, WorldCom, opplevde en stagnasjon i salget i tredje kvartal. Dessuten sliter selskapet med dårlige betalere.

Selv om WorldCom la frem en forbedring i fortjenesten i tredje kvartal på 25 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, raste WorldCom-aksjen 13 prosent umiddelbart etter resultatfremleggelsen. Fallet skyldes mellom annet at selskapet måtte ta på seg ekstra kostnader på 405 millioner dollar, ganske enkelt fordi kundene ikke vil betale sine regninger.

Men Nasdaq gikk bra tross alt: IBM, Intel og Microsoft reddet Nasdaq
I likhet med AT&T sliter også WorldCom med de fallende marginene på internasjonal taletelefoni. Analytikere og investorer hadde håpet at selskapet skulle kompensere for dette gjennom høyere fortjeneste på datatjenester, men også her viser veksttakten fallende tendens. Det er ikke hyggelig lesning for WorldCom-sjef Bernard Ebbers som har et uttalt mål om å restrukturere selskapet til å fokusere mer på businesskunder.


Selskapet omsatte for 10,04 milliarder dollar i tredje kvartal, opp 12 prosent fra samme periode i fjor. Resultatet ble 1,37 milliarder dollar, eller 47 cents per utvannet aksje, på linje med markedet hadde ventet.

2000 har ikke vært noe godt år for WorldCom. Så langt i år har aksjen stupt 52 prosent, noe som ikke minst skyldes at den planlagte fusjonen med Sprint gikk i vasken. I juni ga selskapene opp planen om en selskapssammenslåing etter at både amerikanske og europeiske myndigheter ristet på hodet over ideen.

Myndighetene i EU og USA signaliserte at de uansett ville stoppe fusjonen av frykt for konkurransehindrende monopoldannelse i telemarkedet.

Til toppen