Reisefeber med adressekluss

SOLs nystartede tjeneste Reisefeber fikk ikke domenenavnet www.reisefeber.no, men .com. Eneste haken er at .no-adressen eies og brukes av et reisebyrå i Bergen. - Det er ikke noe stort problem, sier Lasse Gimnes i SOL.

Den norske utgaven av reisetjenesten "Reisefeber" kom på nett 22 juli i år. Scandinavia Online (SOL) har allerede startet opp tjenesten i Sverige (resfeber) og i Danmark (RejseFeber). Brukere av tjenesten skal blant annet kunne bestille flybilletter, charterturer, leie bil, bestille hotell og lese om reiser.

Men dette med domenenavn er ikke alltid lett. Har man et merkenavn, må man prøve å få tak i et domenenavn som stemmer overens med dette.

Heter tjenesten Reisefeber og er norsk, er det første man sannsynligvis prøver; www.reisefeber.no. Men der ligger et reisebyrå med navnet reisefeber, ikke SOL-tjenesten - som har fått den mer internasjonale adressen .com.

Prøver man det samme på den svenske og danske tjenesten, viser det seg at det ikke er noe mønster i hvor tjenestene er å finne.

Adressene som er i bruk:

Sverige: www.resfeber.com (men ikke www.resfeber.se),

Norge: www.reisefeber.com (men ikke www.reisefeber.no - det er opptatt av reisebyrået reisefeber.)

Danmark adressen: www.rejsefeber.dk (men ikke www.rejsefeber.com).

Komplisert? Det synes ikke informasjonssjef Lasse Gimnes i SOL.

- Vi fikk den primære adressen vi ville ha, men ville også ha .no-adressen som sekundæradresse. Noen få vil kanskje forveksle tjenestene, men de fleste kommer til Reisefeber fra SOL-forsiden, og da blir det riktig, sier Gimnes. Han forteller at SOL var i kontakt med det bergenske reisebyrået for å undersøke muligheten til å kjøpe domenenavnet, men at samtalene ikke førte fram

Reisebyrået 'reisefeber.' har etter oppstarten av SOLs tjeneste, fått flere henvendelser per telefon som kom til feil "Reisefeber".

- Noe forveksling må man regne med. Men i motsetning til SOLs tjeneste, selger ikke vi billetter på nett. Vi har mest informasjon om reisebyrået og lignende på våre sider, sier Eidsheim. Vi ble forespurt av SOL om å selge navnet, men det var vi ikke interessert i. Da måtte vi fått et veldig høyt beløp, og det var de tydeligvis ikke interessert i, forteller daglig leder Erik Eidsheim i reisebyrået "reisefeber." til digi.no.

- Har dere merket stor pågang etter at SOLs tjeneste Reisefeber kom på nett?

- Vi har ikke sett noen tall ennå, men det blir spennende å se om det blir en markert oppgang i hvor mange som går inn på sidene våre, sier Eidsheim. Det ser kanskje ut som at digi.no's journalist har bommet litt i tastaturet, men akkurat denne skrivemåten av det bergenske reisebyråets navn, har betydning i denne saken.

- Vi kjøpte domenenavnet reisefeber.no og kom på nett i fjor. Vi lagde med vilje logoen med små bokstaver og punktum til slutt, noe som er ganske særpreget. En kunde som jobber i et reklamebyrå viste oss den svenske logoen på resfeber, og den var veldig lik - små bokstaver og punktum, sier Eidsheim, han utelukker ikke at de kommer til å se nærmere på deres rettigheter med hensyn til logo.

Også nyoppstartede norske Reisefeber har tatt i bruk samme skrivemåte.

Etter kun kort tid på lufta, har den norske tjenesten trafikk på rundt 200.000 sidevisninger i uka, opplyser Lasse Gimnes. Det vil med kjapp hoderegning tilsvare rundt 800.000 sidevisninger i måneden.

- Det er vi veldig godt fornøyd med. Ikke mange andre nettsteder starter opp så bra, sier Gimnes til digi.no.

- Hvilke mål har dere satt dere for trafikken?

- Vi har satt oss mål, men alle mål er interne. Men selvfølgelig går vi ut med tall når de er spesielt gode, sier Gimnes.

- Har dere planer om å selv produsere redaksjonelt stoff til tjenesten? I så fall; kan dette bli aktuelt for den tidligere SOL:ID-redaksjonen?

- Det kan man ikke se bort i fra. I dag produseres alt redaksjonelt av Vagabond, men det er snakk om at de redaksjonelle medarbeiderne i SOL:ID skal gjøre det. Det er ikke tatt noen beslutning om dette, sier Gimnes.

Ved den svenske Resfeber-tjenesten opplyser man at trafikken i juli 1998 var på 700.000 sidevisninger (impressions). Daglig betyr det rundt 23.000 sidevisninger. Trafikken lå på det samme nivået i juni.

- Tjenesten ble startet opp i mars i år, og antall sidevisninger har steget suksessivt siden da. I mai var antall visninger oppe i 800.000. Nå er målsetningen for svenske Resfeber er å komme opp i én million sidevisninger i måneden i løpet av høsten, sier markedssjef i Resfeber, Sofia Hagelin til digi.no. I den svenske tjenesten jobber i dag fire personer, og Hagelin avviser at det på noe tidspunkt kan bli aktuelt å produsere redaksjonelt stoff til tjenesten.

Trafikken på den danske Rejsefeber har tall som ligger klart under de svenske; rundt 4.000 sidevisninger daglig, det vil si rundt 120.000 sidevisninger i måneden.

- Disse tallene ligger noe under vårt budsjett, men vi regner med en kraftig økning i trafikken i september, og komme opp i rundt 400-500.000 i måneden, sier forretningsutvikler Uffe Hyldgaard i danske Rejsefeber. Blant annet skal bannerannonsering hjelpe danskene nå sitt mål.

- SOL i Danmark holder fremdeles på å kjempe seg inn i markedet, mens SOL i Norge og Sverige er godt etablert, sier Hyldgaard om årsaken til at den danske tjenesten har så lave trafikktall sammenlignet med sine skandinaviske søskentjenester.

Til toppen