digi.no skrev i går om annonseomsetningen på Internett som viser enda et kvartal med solid vekst og ny rekord. Samlet annonseomsetning på nettet ble 206,5 millioner i første kvartal. Dette er en økning på 38 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Les også:
- [11.05.2005] Nå kan du kryssjekke annonsepriser
- [02.05.2005] Enda et rekordkvartal for nettannonser
- [14.04.2005] Her er de beste norske nettsidene
- [04.03.2005] Nettet er best på stillingsannonser
- [04.02.2005] Nettet kaprer stadig mer penger
Statistikk for reklamemarkedet på Internett i Norge, gjennomført av Confetti for første kvartal, viser at reiseliv er størst på Internett.
Hovedfunnene er basert på store kampanjeformater på forsider av de største nettstedene i Norge. Statistikken inkluderer VG Nett, Dagbladet.no, TV2 Nettavisen, Startsiden, SOL og Aftenposten.no.
– Statistikken vår er ikke komplett, men gir en god indikasjon, uttaler nettentusiast i Confetti, Helene Friis.
Ole Sandbo, salgs- og markedssjef for VG Multimedia, bekrefter funnene i Confettis annonsestatistikk.
– Etter tsunamien bremset reiseannonsørene kampanjene sine, men i februar kom en oppblomstring, deriblant en reiseboom med restplasser. Nå har dette jevnet seg ut. Vanligvis er det telebransjen som er den største aktøren på forsiden til VG.no, sier Sandbo.
Annonsestatistikken viser videre at telegiganten Telenor er største enkeltannonsør, med Online ADSL som det mest annonserte produktet.
Deal.no kom på statistikkens andreplass over annonsørers reklameaktiviteter på Internett. Deal er en nettbutikk innen salg og finansiering av elektroniske forbruker- og husholdningsartikler, som har annonsert mest på norske nettforsider. Blant bilannonsører var Mazda og Skoda tungt inne i februar i forhold til sine konkurrenter. Det har vært mange aktive bilannonsører i løpet av de første månedene i år, men det er stort sett lanseringene som havner på forsidene.
Under følger rankinglisten med de 10 største bransjene og de 20 største annonsørene for første kvartal 2005
Største bransjer første kvartal 2005
- Reiseliv
- Tele
- Elektronikk
- Bil
- Bank/Forsikring
- Veldedige organisasjoner
- Publikasjoner/forlag
- Rubrikk/Søkemotorer
- Utdanningsinstitusjoner
- Helse
Største annonsører første kvartal 2005
- Telenor
- DEAL
- Color Line
- Star Tour
- Visitnorway.com
- Matprat
- Sony Ericsson
- BlueCom
- PostBanken
- Tele2
- Mazda
- NetCom
- Chess
- Eniro
- Norwegian
- Skoda
- Netthandelen
- Kash
- Mpx.no
- Storebrand