ANALYSER

Reiseliv kjøper mest nettreklame

Her er de ti bransjene og de 20 firmaene som kjøper mest nettreklame i Norge.

3. mai 2005 - 10:35

digi.no skrev i går om annonseomsetningen på Internett som viser enda et kvartal med solid vekst og ny rekord. Samlet annonseomsetning på nettet ble 206,5 millioner i første kvartal. Dette er en økning på 38 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

    Les også:

Statistikk for reklamemarkedet på Internett i Norge, gjennomført av Confetti for første kvartal, viser at reiseliv er størst på Internett.

Hovedfunnene er basert på store kampanjeformater på forsider av de største nettstedene i Norge. Statistikken inkluderer VG Nett, Dagbladet.no, TV2 Nettavisen, Startsiden, SOL og Aftenposten.no.

– Statistikken vår er ikke komplett, men gir en god indikasjon, uttaler nettentusiast i Confetti, Helene Friis.

Ole Sandbo, salgs- og markedssjef for VG Multimedia, bekrefter funnene i Confettis annonsestatistikk.

– Etter tsunamien bremset reiseannonsørene kampanjene sine, men i februar kom en oppblomstring, deriblant en reiseboom med restplasser. Nå har dette jevnet seg ut. Vanligvis er det telebransjen som er den største aktøren på forsiden til VG.no, sier Sandbo.

Annonsestatistikken viser videre at telegiganten Telenor er største enkeltannonsør, med Online ADSL som det mest annonserte produktet.

Deal.no kom på statistikkens andreplass over annonsørers reklameaktiviteter på Internett. Deal er en nettbutikk innen salg og finansiering av elektroniske forbruker- og husholdningsartikler, som har annonsert mest på norske nettforsider. Blant bilannonsører var Mazda og Skoda tungt inne i februar i forhold til sine konkurrenter. Det har vært mange aktive bilannonsører i løpet av de første månedene i år, men det er stort sett lanseringene som havner på forsidene.

Under følger rankinglisten med de 10 største bransjene og de 20 største annonsørene for første kvartal 2005

Største bransjer første kvartal 2005

  1. Reiseliv
  2. Tele
  3. Elektronikk
  4. Bil
  5. Bank/Forsikring
  6. Veldedige organisasjoner
  7. Publikasjoner/forlag
  8. Rubrikk/Søkemotorer
  9. Utdanningsinstitusjoner
  10. Helse

Største annonsører første kvartal 2005

  1. Telenor
  2. DEAL
  3. Color Line
  4. Star Tour
  5. Visitnorway.com
  6. Matprat
  7. Sony Ericsson
  8. BlueCom
  9. PostBanken
  10. Tele2
  11. Mazda
  12. NetCom
  13. Chess
  14. Eniro
  15. Norwegian
  16. Skoda
  17. Netthandelen
  18. Kash
  19. Mpx.no
  20. Storebrand
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.