Reisesvindler forsvant - QXL.com stilles for retten

Omtrent 50 nordmenn kjøpte svindel-ferie gjennom auksjonstjenesten QXL.com, så gikk selgeren under jorda. Nå må QXL.com betale erstatning. Ellers blir det rettssak.

Et 50- talls nordmenn kjøpte ikke-eksisterende reiser blant annet gjennom auksjonstjenesten QXL.com i håp om å slikke sol og oppleve sommer. I stedet forsvant bakmannen med pengene til de ferielystene.

Auksjonstjenesten fraskrev seg alt ansvar, og ba de svindlede om å ordne opp med reiseselskapet, Club Class Holidays, direkte. Men siden bakmannen i selskapet hadde forsvunnet, ga flere opp håpet om å få pengene sine tilbake.

I en utredning fra Barne- og familiedepartementet konkluderes det nemlig med at nettstedene omfattes av pakkereiselovens formidlerbegrep, og at nettstedene dermed er økonomisk ansvarlig når selgeren ikke gjør opp for seg. Dette melder Forbrukerrapporten på nettet.

- Rene annonser omfattes ikke av formidlerbegrepet i pakkereiseloven. Men auksjonsstedene er en profesjonell mellommannsvirksomhet som markedsfører eller selger varer og tjenester. Man må dessuten være medlemmer for å bruke tjenesten. Auksjonsfirmaene tar dermed en mer aktiv del i salget enn å utføre ren annonsering for selgeren, heter det i utredningen fra departementet.

Dermed går det mot betalingstid for blant annet QXL.com. Nå vil flere av de berørte kreve pengene for feriereiser tilbake av QXL.com.

- Det vil nå bli rettet et økonomisk krav mot QXL for å få erstattet tapene. Hvis ikke vi får det, vil vi vurdere å gå til rettssak mot auksjonsfirmaet, sier Arnfinn Monsen, kontorsjef ved Forbrukerrådet i Nord-Trøndelag.

QXL.com på sin side mener at de ikke har noe ansvar for denne type tjenester, og dermed ikke plikter å betale tilbake noe som helst.

- Å ramme en tjeneste som ikke har vært involvert i salget og som heller ikke eier salget, er urimelig og ulogisk - og vil etter vår mening være det samme som å ramme avisenes rubrikkmarked for noe lignende, sier Marius Franck, daglig leder ved QXL.com til Forbrukerrapporten.

- Vi har etter denne affæren skjerpet ytterligere inn på våre sikkerhetsrutiner for å hindre at slikt skjer igjen. Men kundene må bruke samme sunne fornuft når de kjøper på QXL, som i andre kjøpesituasjoner, sier Franck. Han understreker at kjøpere svært sjelden har blitt utsatt for svindel på QXLs nettsider.

Til toppen