Reklame i skolebøker skaper bråk

Danske forbrukermyndigheter reagerer nå på det de oppfatter som snikreklame i skolebøkene. Forlag avviser at det er snakk om sponsing fra merkevareleverandører.

Striden om reklame i skolemateriell blusser nå kraftig opp i Danmark.

Den danske forbrukerombudsmann Hagen Jørgensen finner det særdeles problematisk at barn i folkeskolen blir undervist etter matematikkbøker, som innholder bilder og beskrivelser av merkevarer som Coca-Cola, Kelloggs og M&M.

Det som virkelig har fått begeret til å flyte over er et regnestykke i en matematikkbok for sjette klasse utgitt av Gyldendals forlag. I regnestykket blir Toffifee-sjokolade brukt som regneenhet - ledsaget av en tegning av en gutt, som tydeligvis nyter sjokoladen, skriver danske Aktuelt torsdag.

- Det kan ikke være riktig at reklame forekommer i en undervisningsbok. Skolebøkene er jo ikke noe barna fritt velger, sier Hagen Jørgensen, som nå vil ta saken opp med det danske Undervisningsdepartementet og samtidig sender et brev til Gyldendal Forlag om saken.

Danmarks Lærerforening støtter opp om ombudsmannen: - Vi kan ikke ha en slik ensidig påvirkning som den vi ser i disse matematikkbøkene, uttaler konsulent i Danmarks Lærerforening, Aksel Kramer, til Aktuelt.

Redaksjonsjefen på Gyldendal, Mathias Bruun forstår ikke kritikken, og avviser at det er tale om sponsing av bøkene fra merkevareleverandørenes side.

Til toppen