Mobiloperatørene kan ikke bare lene seg på samtalepriser for å tjene penger på 4G-nett, mener LTE-sjef Paul Larbey i Alcatel-Lucent. (Foto: Marius Jørgenrud) (Bilde: Marius Jørgenrud)

Reklame kan redde dyre 4G-nett

- Mobilselskapene må tenke nytt, sier Alcatels LTE-sjef.

Neste generasjons mobilt bredbånd skal gi minst 10-15 ganger raskere overføringskapasitet enn dagens 3G-tilkobling. Det snakkes om opptil 150 Mbit/sekundet i større byer.

Men teleoperatørene må betale dyrt for utbyggingen 4G-nett med LTE-teknologi (Long Term Evolution). Det viser en fersk rapport fra Capgemini.

Ikke før om mange år kan investeringene gi avkastning, ifølge konsulentselskapets beregninger.

Alle er likevel enige om at LTE er fremtiden, og startskuddet for utbyggingen i byer som Oslo og Stockholm går nå.

- Datatrafikken kommer til å øke etter hvert som det dukker opp flere brukervennlige enheter, sier LTE-sjef Paul Larbey i telegiganten Alcatel-Lucent.

- Alt fra USB-nøkler til smarte mobiltelefoner vil i fremtiden kreve hurtigere nett enn det dagens 3G-forbindelse kan skilte med.

Larbey innrømmer at oppgraderingen til 4G blir omfattende.

- Alt må byttes ut i hvert eneste punkt i nettverket på én gang. Det blir helt annerledes enn ved utbyggingen til 3G, da kunne man bruke mye av kjernen fra tidligere nettverk.

Dagens største utfordring for mobiloperatørene er at prisen på tjenestene deres er på vei ned. Samtidig øker trafikken. Dermed blir teleoperatørene ifølge Alcatel-sjefen nødt til å hente nye inntekter fra andre kilder enn mobilkundene.

- Slike nye inntekter kan blant annet komme gjennom reklame eller nye innholdstjenester, foreslår han.

- Hvorfor bør operatørene bygge 4G-nett?

Teknologien gjør det mulig å drive ned kostnadene for datatrafikk - Teknologien gjør det mulig å drive ned kostnadene for å levere datatrafikken, slik at den gjennomsnittelige prisen per bit går ned. Sammenlignet med Turbo-3G er kostnaden bare en femtedel.

Andre fordeler han fremholder er høyere maksoverføring (peak) og lavere forsinkelse (latency) i nettverket. I tillegg forventer Alcatel-sjefen at 4G vil føre til et langt åpnere økosystem enn med dagens mobilnett.

- LTE kommer til å bygges inn i flere forbrukerprodukter, som videokameraer, digitale fotoapparat og ulike håndholdte enheter med nettilkobling. LTE vil dessuten føre til mer maskin-til-maskin interaksjon, flere løsninger innen helsesektoren og mer smart overvåkning.

Kina aggressiv utfordrer

Telenor har sammen med Tele2 besluttet å bygge ut 4G-nett i Stockholm først, men det er ikke kjent hvilke leverandør av nettverksutstyr de velger.

TeliaSonera og datterselskapet Netcom skal etter planen prøve ut den kinesiske utstyrsleverandøren Huawei og Ericsson for den kommende 4G-utrullingen i henholdvis Oslo og Stockholm.

Helge Dahl, teknisk sjef for Alcatel-Lucents virksomhet i Norgen og Baltikum.
Helge Dahl, teknisk sjef for Alcatel-Lucents virksomhet i Norgen og Baltikum. Bilde: Marius Jørgenrud

Det finnes flere tilbydere, men Alcatel-Lucent mener slaget om hvem som får levere LTE-utstyret kommer til å stå mellom Nokia Siemens, Sony Ericsson, Huawei og dem.

- Dette er våre tre største konkurrenter, og de har alle sine ulike styrker. Særlig har Huawei vært veldig aggressive, men vår ambisjon er å slå alle tre. Vi er i tett kontakt med de norske operatørene og har ikke gitt opp å bli valgt som leverandør, sier teknisk sjef Helge Dahl hos Alcatel-Lucent.

Foreløpig har selskapet imidlertid bare sikret seg én LTE-kontrakt, med amerikanske Verizon.

    Les også:

Til toppen