Reklame piffer opp Office og Windows

Individer og småbedrifter vil tilbys nettjenester til Windows og Office, dels mot reklame, dels som abonnement.

I går presenterte Microsoft to nye sett med tjenester som innebærer at selskapet gradvis utvikler sin forretningsmodell bort fra salg av programvare og over til en nettjenestemodell.

    Les også:

Bakgrunnen er dels at konkurrenter som Google har stor suksess med nettbaserte tjenester, dels at disse tjenestene kaprer mange av annonsedollarne på Internett. Microsoft regner med at reklameomsetningen på nett vil tidobles til 150 milliarder dollar årlig innen 2015, og vil sikre sin andel.

De nye tjenestene tilhører to kategorier, og utvider funksjonaliteten til henholdsvis Windows og Office.

Windows Live retter seg primært mot enkeltpersoner, mens målgruppen til Office Live er småbedrifter med opptil ti ansatte.

Tjenestene i Office Live omfatter abonnementstjenestene, mens Windows Live-tjenestene vil i hovedsak være reklamefinansierte. Office Live-tjenestene vil konkurrere med blant CRM-tjenester som flere norske bedrifter tilbyr i dag, og som har oppnådd stor popularitet.

De to nye tjenestekategoriene har fått hvert sitt nettsted, der interesserte kan melde seg på som betatestere: Windows Live og Office Live.

Windows Live skal blant annet tilby søk, en e-posttjeneste som beskrives som raskere, sikrere og enklere enn Hotmail (Hotmail-brukere kan oppgradere ved å melde seg som betatestere), en lynmelder med utvidet funksjonalitet i forhold til det MSN tilbyr i dag, virusskanning og andre sikkerhetstjenester, samt en tjeneste som gir deg tilgang til dine «favoritter» uavhengig av hvilken PC du bruker. Karttjenesten Virtual Earth vil være del av Windows Live.

De fleste av disse tjenestene vil være reklamefinansiert. Microsoft forespeiler blant annet en tjeneste der man enkelt kan legge ut en blog. Den vil i så fall koples opp mot Microsofts reklamefordeler. Det innebærer at hvis bloggen din tar opp villmarksliv, vil Microsoft forsyne den med reklame for telt og soveposer.

Blant tjenestene som trolig vil kreve abonnement, er den tidligere annonserte sikkerhetstjenesten OneCare Live som omfatter antivirus, brannmur, PC-oppdatering samt sikkerhetskopiering og gjenoppretting. Vanlig virusskanning vil være gratis – og reklamefinansiert.

Office Live vil initialt rettes mot bedrifter med opptil ti ansatte. Betautgaven som kommer over nyttår, vil i første omgang være begrenset til USA. Tjenestene vil kunne brukes uavhengig av Office, men vil gi mest til dem som bruker Office-programmer, særlig Outlook, Excel, Live Meeting og Office Small Business Edition.

Office Live Basics vil være gratis og reklamefinansiert. Denne tjenesten vil la en liten bedrift opprette et nettsted med eget domenenavn, 30 MB lagring og fem tilhørende webbaserte e-postkontoer.

Denne grunnleggende tjenesten utfylles av abonnementsordninger for over 20 forretningsapplikasjoner innen prosjektstyring, salgsstyring, kundehåndtering, kostnadsskjemaer, timelister, fakturering og samarbeid eksternt og eksternt. Disse applikasjonene skal kunne tilpasses og utvides av abonnenten. Inntil videre vil bare amerikanske småbedrifter kunne melde seg som betatestere.

Microsoft tenker seg at både Windows- og Office-tjenestene skal kunne integreres i tjenester og programvare fra tredjepart.

Modellen her er tjenestene til Google, og Microsofts egen implementering av dette prinsippet i Virtual Earth. Programmeringsgrensesnitt vil stilles til rådighet for partnere. Det innebærer at Microsoft-partnere trekkes med i en gradvis overgang fra lisens- til abonnementsmodellen.

Til toppen