Reklame-tv møter konkuranse fra Internett

Coca Cola er blant de store annonsører som ser på nye digitale medier som reklamekanal.

Nedgangen i seertall, har gjort tv til et langt mindre attraktiv reklamekanal. I tillegg kommer en rekke nye digitale kanaler, som blant annet det digitale bakkenettet, som vil fokusere mer på betaltv.

For bare 25 år siden var det forbudt med parabol i Norge. I dag har betal-tv allerede passert tre milliarder kroner, og er dermed større enn reklame-tv-markedet på rundt 2,5 milliarder kroner. De siste årene har også det norske betal-tv-marked vokst med 10-15 prosent, i motsetning til reklame-tv-markedet, som har ligget ganske så flatt siden 2000.

Brukere vil selv være med å planlegge hva de skal se av kanaler og når de skal se det. Ved å kunne se populære tv-serier på nettet eller laste ned på tv-en er det mulig å legge opp til eget programvalg.

Ifølge Dagens Næringsliv planlegger store leverandører som Coca-Cola, Telenor og Color Line nå å flytte penger fra tv til andre reklamekanaler.

- Tv er ikke så interessant nå som før. Med de nye plattformene for å se tv kan man laste ned og se sendinger med tidsforssyvning, dermed kan seerne hoppe over reklamen, forklarer pressekontakt for Coca-Cola, Stein Rømmerud Dagens Næringsliv.

Nordea vil i år doble annonseringen på Internett, og har økt annonsebudsjettet på nett med ti prosent for 2007. I løpet av tre år vil Nordea utvide markedsavdelingen med tre til fem mennesker som har spesialisering innen elektroniske medier.

Også Color Line har øremerket penger til utforskning av nye medier og Elkjøp vurderer å flytte store deler av annonsebudsjettet fra tv til Internett.

For bare 25 år siden var det forbudt med parabol i Norge. I dag har betal-tv allerede passert tre milliarder kroner, og er dermed større enn reklame-tv-markedet på rundt 2,5 milliarder kroner. De siste årene har også det norske betal-tv-marked vokst med 10-15 prosent, i motsetning til reklame-tv-markedet, som har ligget ganske så flatt siden 2000.

Til toppen