JUSS OG SAMFUNN

- Reklamebransjen på trynet på Internett

- Fremdeles er det mange av de store sjefene som skryter av at de ikke leser e-post. Mange ser på Internett som noe diffust og lite håndfast og målbart. Mange byråer kan lite eller ingenting om det, sier et jurymedlem i årets Gullblyant-konkurranse. Han får støtte av Markedets Grøde.

Therese Werenskiold
19. mars 1999 - 15:56

Jørn Scholz, som er AD i reklamebyrået Virtual Garden og skriver om Internett for Kreativt Forum, satt i juryen for Interaktiv klasse i årets Gullblyant-utdeling. Gullblyanten er reklamemakernes egen Oscar-utdeling.

- Hvorfor er det en egen klasse for Interaktive medier i Gullblyanten?

- Internett er et reklamemedium det også. Reklamebransjen er litt treig med nye medier. Vanligvis kan vi si at vi er først med alt, men med Internett er vi treige. Nå har bransjen innsett at dette er noe vi må lære noe om for å følge med. Det er ikke som mange trodde, og noen fremdeles tror, bare et blaff, sier Scholz.

Det er tre år siden klassen for Interaktive medier var med i Gullblyant-kåringen. Men da var nivået på nettreklamene for lavt til at det kunne kåres en gullvinner. Nå er juryen forpliktet til det.

- Jeg synes de fire som fikk priser i år var bra. Av nesten 60 innsendte jobber, var fire gode nok. Disse fire nettstedene er Pepsi som vant, Ox - den gyselige søtklissete melkedrikken, Jobboteket til Blindeforbundet og Freia, opplyser Scholz.

Han sier videre at det må vurderes hvilken verdi dette har som markedsføring.

- Pepsis sider er et reklamekonsept i seg selv, og de fikk prisen for måten de bruker mediet til å fremme et kommersielt budskap på. Det er nesten som å se på en reklamefilm. Pepsi har laget et samfunn på nettet. De har en klubb som har tatt helt av blant folk mellom 15 og 25 år. Dessuten er sidene fulle av animasjon og lyd. På høyde med de beste utenlandske, som vi pleier å si.

Scholz mener "reklamebransjen er på trynet" når det gjelder Internett.

- Fremdeles er det mange av de store sjefene som skryter av at de ikke leser e-post. Mange ser på Internett som noe diffust og lite håndfast og målbart. Mange byråer kan lite eller ingenting om det.

Han legger til at det ofte er kundene som sier til reklamebyråene at "nå må vi ha noe tøft på Internett".

- Reklamebyråene har for lenge lukket øyne og ører når det gjelder markedsaktiviteter på Internett, sier Anita Aalby-Myhr i reklamebyrået Markedets Grøde til digi.no. Ifølge Aalby-Myhr er dette fordi byråene mangler teknisk kunnskap, samtidig som det har vært vanskelig å finne eksempler på lønnsomme og fungerende konsepter.

I tillegg har det vært mangel på system på prising av nettannonsering, måling, nye begreper og liknende.

Hun forteller at dette gjelder for byråenes kunder også. Det kreves teknisk innsikt, og det er tidlig og nytt for de fleste. Det finnes foreløpig få eksempler på nettet som de kan relatere til og ha lyst til å prøve.

- Pengene sitter hardt, og kundene spør seg: Hvordan kan Internett bidra til lønnsomhet for oss? Her er mange reklamebyråers kompetanse for dårlig. Mange firmaer og kunder mangler også strategi når det gjelder internettsatsing, og tar ikke dette med i budsjettene. Da hjelper det ikke når vi kommer med gode idéer på hvordan man kan bruke nettet. Mediet er umodent ute hos mange kunder, men absolutt ikke alle.

Aalby-Myhr sier at reklamebyråene nå begynner å skjønne at det ikke fungerer med tradisjonelle kommunikasjonsløsninger på Internett. Man må tenke nytt, og det er spennende og utfordrende.

Reklame fungerer helt annerledes på Internett enn i tradisjonelle medier. Reklamebyråene sitter på den beste kunnskapen om hvordan man skal nærme seg en målgruppe, men kjenner ikke Internett som medium godt nok. Dessuten mangler den tekniske kunnskapen. Dermed tar web-byråene over jobben ved å produsere bannerannonser. De fungerer teknisk, men er ofte mye kjedeligere enn potensialet tilsier.

- Reklamebyråene i Norge og deres kunder kan henge litt etter, men når de kommer på Internett-banen for fullt, skal bannere byttes ut med morsomme og velfungerende konsepter. Fremtiden ligger i våre hender - på tastaturet, avslutter Aalby-Myhr.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra