JUSS OG SAMFUNN

Reklameguru mener e-bøker må være gratis

En amerikansk ekspert på markedsføring mener at fremtiden for e-boken ligger i å gi dem bort gratis. Forfatterne må finne seg andre inntektskilder.

19. juli 2000 - 17:12

Den amerikanske forfatteren Seth Godin skapte furore da han laget boken Permission Marketing som la fram en del nye markedsføringsprinsipper i en digital verden.

Man kunne laste ned fire kapitler av boken gratis via Internett. Nå tar Seth Godin sine markedsføringsprinsipper et steg lenger og legger ut hele sin nye bok gratis. Du kan lese mer om den på nettstedet Ideavirus

Først legger Godin boken ut på sin egen webtjeneste, deretter blir den lagt ut på både Amazon.com, BarnesandNoble.com, AOL og Peanut Press, Fortsatt gratis. Og i september kommer boken innbundet på papir og deretter vil den kun være tilgjengelig via Amazon.com og Barnesandnoble.com.

Dette er illustrerende for den nye måten som forfattere innen den tradisjonelle bokbransjen bør tenke, mener Godin ifølge Wired News.

Han forutsetter at det faktisk er en hel del som leser boken etter at de har lastet den ned (det var ikke tilfelle med Stephen Kings "Riding the Bullet") og tror at mange av disse vil kjøpe papirutgaven i etterkant.

- Dette er en av ideene i boken, som jeg da tester ut i praksis, sier Godin til Wired. Han tror det vil være en overflod av gratis e-bøker i fremtiden.

- Det kommer rett og slett til å være for mange e-bøker tilgjengelig. og når du ser på modellen, vil du innse at e-bøker har mer til felles med Internett-tjenester enn med tradisjonelle bøker, sier han.

Han mener at noe av det fascinerende med systemet er at det er en svært liten finansiell risiko, fordi man ikke trenger å trykke opp flere tusen kopier og risikere at mange av dem returneres.

Han tilbød boken til sine tidligere forlegger Simon & Schuster Inc, men oppdaget fort at hans markedsføringsfilosofi ikke hadde sklidd inn hos den publisisten.

Godin har tidligere vært ansatt i Yahoo! som nest-sjef i avdelingen for direkte markedsføring (DM). Han har også være med å starte DM-selskapet Yoyodyne som ble kjøpt av nettopp Yahoo!.

Han tror at det å ta seg betalt fra forbrukerne for å skrive, snart kommer til å være historie og mener at forfattere i stedet kommer til å bli sponset av næringslivet.

En av grunnene til at Godin tror så fullt og fast på gratis-ideen, er erfaringen med hans tidligere bokprosjekt Permission Marketing.

- Da vi ga bort en tredjedel av boken gratis, spurte mer enn 100.000 mennesker etter et eksemplar, hevder han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.