Bransjen presenterer reglene for å komme eventuelle lover for nettreklame i forkjøpet, skriver Los Angeles Times.
De selvpålagte reglene kommer som et svar på økende kritikk mot bransjen. De beskyldes for å ha benyttet tvilsom reklame overfor barn og brukt nettet til å samle inn mer informasjon om barna.
Etter de nye reglene vil nettstedene fortsatt kunne gjøre bruk av kjente barnefigurer som Ronald McDonald i forsøk på å selge mest mulig til barna. Når det gjelder innsamling av informasjon om barn, blir markedsførerne oppfordret til å gjøre rimelige anstrengelser for å innhente foreldrenes tillatelse først.
Retningslinjene er utarbeidet i et samarbeid mellom de største produsent- og annonsørforeningene i USA. Elizabeth Lascoutx i Better Business Bureau, organisasjonen som tok initiativ til reglene, sier til Los Angeles Times at ønsket om å skape enighet gjorde at de største restriksjonene ble droppet fra regelsettet.
- Men vi har nå blitt enige om et felles utgangspunkt. Så får vi forsøke å heve listen derfra, sier hun.
(Kilde: Los Angeles Times)