Reklameplakat utstyrt med Bluetooth

En engelsk platebutikk demonsterer hvordan Bluetooth og mobiler kan brukes til markedsføring.

Mobilen blir et stadig viktigere plattform for alle typer kommunikasjon og etterhvert som mobilene blir mer avanserte, dukker det opp nye muligheter.

Nå har den engelske platebutikkjeden HMV tatt i bruk mobil-teknikk og Bluetooth i en svært kreativ form for markedsføring. For med Bluetooth kan man dele ut datafiler til forbipasserende.

Bruken av Bluetooth har gått mye tregere enn man forventet på mange områder. Til gjengjeld kommer det stadig til nye bruksområder, som neppe var planlagt.

Nå har for eksempel noen kommet på at Bluetooth kan brukes til lokal utsendelse av reklamemateriell til folks mobiler. Dette kan gjøres direkte i en kjøpssitisasjon og uten at det koster brukeren noe.

Et britisk band som var store på 80-tallet står for denne nyvinningene. New Order markedsfører nemlig sitt nye album "Waiting For The Sirens Call" via interaktive "plakater" i platebutikker, melder comon.dk.

Bluetooth-plakatene, som står i HMVs butikker i Manchester og London, sender gratis ut ringetoner, bilder og deler av New Orders nye sanger til passerende fans med blutoothmobiler.

New Order hadde i 1983 en stor hit med "Blue Monday", og har fortsatt å lage musikk som som havner på bestselger-listene.

Til toppen