Reklamerer for det motsatte av hva du får

Markedsføringen til IKT-bransjen må være kreativ, men Nextgentel bikker over.

Det er ikke så lett når du skal selge produkter som ser helt like ut, med funksjoner de fleste av konkurrentene også har. Og det blir enda verre når du skal selge tjenester, for eksempel for hjelp med integrasjon eller internett-tilkobling.

IKT-bransjen må derfor være ekstra kreative. Et vel ganske vellykket eksempel er Accentures mangeårige bruk av golfguden Tiger Woods.

Det er fullt lov å tøye strikken og bruke lignelser fra dyr eller lage rare bilder av folk som blir sugd inn i skjermer, men reklamen bør ikke være direkte misvisende slik Nextgentels markedsføring er om dagen.

For Nextgentels kampanjer flagger noe du nettopp ikke får. I store annonser på papir og nett flagger selskapet den siste Batman-filmen som nå går på kino. Bildet viser Batman som suser gjennom luften på en futuristisk motorsykkel med påmonterte maskingeværer.

Nextgentel leverer Internett og en rekke gode tjenester over linjen sin, blant annet TV og film. Mange ville nok da tro at du kan leie ferske kinofilmer som Batmanfra Nextgentel eller over deres linjer, fra for eksempel filmselskapet selv.

Men de fleste internettbrukere har fått med seg at filmene du får leid fra bredbåndsaktørene her i Norge og Europa, er sørgelig gamle. TV- og filmbransjen her i Europa tviholder på sine gamle modeller – kino først og utleie over nett først når filmene har blitt gamle, hvis de i det hele tatt dukker opp.

Nextgentel leier ut film: På deres Broadpark-portal ligger for eksempel Varg Veum og Charlie Wilsons War, litt eldre filmer. Men slettes ikke alle filmselskaper har gitt seg og søker du på Batman får du verken opp den nyeste filmen eller noen andre tidligere Batman-filmer.

Da blir reklame for en film som går på kino og misvisende. Den eneste koblingen som står igjen blir teksten «Skikkelig kraftig teknologi gjør underverker for Batman, sjekk hva den kan gjøre for deg!»

Er man i det humoristiske hjørne eller ikke vet bedre, kunne man vel nesten tro at Nextgentel foreslår at man skal laste ned Batman-filmen.

Kanskje flere burde bruke mer av kreativiteten sin på selve produktet og ikke så mye på markedsføringen, slik for eksempel Apple har gjort.

I alt for mange bransjer dilter leverandørene etter hverandre, selv om de differensierende ideene er helt åpenbare. Hva med å selge bredbåndslinjer med høyere ut-hastighet eller garanterte oppetider? Hva med å selge linjer sammen med backup-løsninger som faktisk har plass nok (50 GB?)?

Det hadde vært et Batman-lignende våpen i kampen om kundene.

Til toppen