Reklameskjermer kan øke salget voldsomt

Stadig flere reklameplakater byttes ut med skjermer. Oslo Sporveier kan bli rike, mener Seko Data.

I dag dominerer de statiske reklame-plakatene i bybildet, men hadde disse blitt erstattet med skjermer, kunne eiere av skjermveggene og kjøperne blitt mye rikere. Det mener blant annet Seko Data.

Oslo Sporveier er blant de mest attraktive reklamekanaler. Ikke bare blir 190 nye t-banevogner satt i drift til neste år, men sporveiene har også 900 busser og et stort antall trikkevogner.

I alt 63 millioner passasjerer reiser med Oslo Sporveier hvert år.

Men det kan være et tungt skritt å ta, selv for en stor aktør som Oslo Sporveier.

Reklamebyrået til Sporveiene har selv uttalt til daglig leder Pål Danielson i Starnet Data som forhandler den tekniske løsningen, at så lenge verken New York eller London har det, er det også for tidlig for Norge.

- Det er likevel bare spørsmål om tid. Vi har allerede vært i kontakt med SAS som gjerne vil ha reklamere på Oslo Sporveier, forteller Danielson til digi.no.

Starnet mener at Oslo Sporveier kan øke sine reklame-inntekter voldsom dersom de klarer å bytte ut faste papirplakater med rullerende reklame. Sporveien kunne ha omsatt reklame for 60 millioner kroner i måneden, mener partner Jon Molvik i Starnet.

Til gjengjeld må Oslo Sporveier være villig til å investere 20 millioner kroner i skjermer og teknologi. Når dette først er betalt vil den årlige driftskostnaden dreie seg om rundt to millioner kroner.

Det er Kjetil Broch fra Seko Data som står bak den tyskproduserte tekniske løsningen. Informasjonssystemet på skjermer brukes i dag blant annet på 600 skjermer på fotballarenaer i Tyskland og på 150 skjermer på Olympiastadion i Berlin.

Broch har klokketro på at denne formen snart vil få sitt gjennombrudd. Han viser til en ledende leskedrikkprodusent som kjørte reklame på skjerm i butikken og samtidig plasserte en pall med forfriskninger i nærheten av reklamesnuttene. Det resulterte i en salgsøkning på over 1000 prosent.

Men det er ingen tvil om at det blir en beinhard konkurranse om dette gyldne markedet framover. Flere konkurrerenter sikler nå rundt Oslo Sporveier, som kan bli reklameverdens nye Mekka.

Til toppen