Rekord for Rosing

I trange tider trenger man å oppleve noe positivt. Det kan være én mulig grunn til at Rosing-prisen i år opplever rekordpåmelding.

94 kandidater er påmeldt i konkurransen om årets syv Rosingpriser fra Den Norske Dataforening. Se oversikten her

Prisene deles ut under en tilstelning i Gamle Logen i Oslo den 19. november.

Den Norske Dataforening og Rosingakademiet deler hvert år ut en serie priser for å hedre og stimulere kreativiteten i norsk kunnskapsindustri. Mandag 14.10 gikk påmeldingsfristen for årets kandidater til disse høythengende utmerkelsene ut, og de syv juryene har startet sitt arbeid som vil avsluttes i månedsskiftet oktober-november.

Finalistene offentliggjøres rundt to uker før prisutdelingen, som altså er den 19.november, skriver organisasjonene i en pressemelding. Vinnerne får utdelt en statuett med en Rosing-logo på.

Prisen ble første gang delt ut i 1990.

Årets priser er:
1. Kreativitetsprisen: for det mest kreative nye dataprodukt utviklet i Norge i 2001-2002
2. Anvenderprisen: for suksessrik bruk av informasjonsteknologi
3. Brukervennlighetsprisen: for brukervennlig programvare
4. Kompetanseprisen: for bedrifter som satser på kompetanseutvikling blant de ansatte
5. Studentprisen: for beste prosjektoppgaver på IT-baserte studieretninger
6. Språkprisen: for kandidater som viser godt språkvett og derigjennom motvirker anglofiseringen av språket vårt
7. Akademiets Hederspris: til personer som har markert seg på en fremragende og positiv måte

digi.no er representert i juryen både for Rosings Anvenderpris og for språkprisen, ved henholdsvis ansvarlig redaktør Øystein Kvistad og dataredaktør Eirik Rossen.

Til toppen