Rekordår for forbrukerelektronikk

Det har aldri tidligere vært kjøpt så mye elektroniske produkter i Norge som nå.

Informasjonssjef Erik Andersen i Elektro- og elektronikkbransjen (EE) forteller til Aftenposten at nordmenn vil kjøpe forbrukerelektronikk hos bransjens medlemmer for 22 milliarder kroner i år. Analysen er basert på prognoser og salg hittil i år.

Salgsøkningen er størst innen dataustyr, digitale kameraer og mobiltelefoner. I 2003 var det solgt 1,66 millioner mobiltelefoner i Norge, mens vi i år vil kjøpe to millioner mobiler for totalt fem milliarder kroner.

Nordmenn vil i løpet av 2004 bruke over 700 millioner kroner på mobiltjenester som chatting og nedlasting av ringetoner. Mp3-spillere forventes å telle 30.000 spillere i løpet av året, som er en økning på 60 prosent fra ifjor ifølge prognoser fra EE-bransjen.

Ifølge en pressemelding fra Fotorådet i går har også salget av digitale kameraer tatt helt av. På bare ett år har salget økt med 60 prosent, fra 172.000 solgte kameraer i fjor mot 262.000 solgte enheter i år. Vi er dermed i ferd med å gå forbi Japan og bli nummer 1 i digitalkameradekning.

- Noen lokkes av flere bildepunkter (megapiksler), mens andre vil ha kraftigere zoom eller både ha et lite kamera som går rett i lomma, og et annet større og mer avansert kamera i tillegg, sier informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet.

Av 282.000 solgte kameraer totalt i fjor, var 94 prosent digitale.

Andersen i EE-bransjen viser til en undersøkelse, der aldersgruppen mellom 16 og 23 år nå bytter mobiltelefon hver niende måned.

Forbrukerelektronikk omfatter digitale stillkameraer, mp3-spillere, videokameraer, mobiltelefoner, DVD-spillere, hvite- og brunevarer.

Av 22 milliarder i forbrukerelektronikk, utgjør brunevarer 7,4 milliarder kroner av salget, hvitevarer 5,8 milliarder, dataprodukter 3,7 milliarder og mobiltelefoner 5 milliarder.

Det har vært størst prosentvis økning i dataprodukter og mobiltelefoner.

Til toppen