Google har vedtatt å betale rekordboten tilsvarende 133 millioner kroner, for igjen å ha blitt tatt med hånda i «kakeboksen».

Rekordbot til Google

- Løy til brukere, ifølge USAs konkurransetilsyn.

Google er ilagt tidenes største bot fra USAs konkurransetilsyn Federal Trade Commission (FTC) for brudd på personvernet.

Rekordboten på 22,5 millioner dollar kommer etter at Google ble tatt for bevisst og ulovlig sporing av surfevanene til brukere av Apples nettleser Safari.

Ved å utnytte en svakhet eller smutthull i nettleseren har de omgått standardinnstillingene for overvåkning via såkalte tredjeparts informasjonskapsler (cookies), som Safari normalt sperrer for.

Sporingen har blant annet vært brukt i annonsenettverket DoubleClick og til +1-knappen deres (tilsvarer «Liker»-knappen til Facebook), begge med utbredelse langt utover Google egne nettjenester.

- Rekordboten gir et klart signal til alle selskaper om at de må innordne seg etter personvernbegjæringer fra tilsynet, sier styreformann i FTC Jon Leibowitz i en kunngjøring.

Det er særlig to forhold som virker skjerpende for straffen, som i praksis er et forlik med FTC, selv om Google slipper å innrømme ansvar.

Ifølge tilsynet har søkegiganten gjort seg skyldig i løgn, ved offentlig å ha hevdet at Safari-brukere ikke spores, så fremt de ikke selv velger å endre standardkonfigurasjonen, noe som viste seg å ikke stemme.

Tatt før

Videre påpeker de at Google nå har brutt betingelsene i forliket etter Buzz-skandalen, som endte med at nettgiganten ble underlagt 20 års jevnlige personvernrevisjoner.

En Google-talsmann sier en kommentar til San Francisco Chronicle at «vi setter de høyeste krav til personvern og sikkerhet for våre brukere». Om tilsynets fokus på lovnader overfor Safari-brukere, sier de følgende:

- FTC har fokusert på en hjelpeside fra 2009 som ble publisert mer enn to år før personvernforliket, og ett år før Apple endret sine cookie-håndteringsrutiner. Vi har nå endret denne nettsiden og tatt grep for å fjerne annonse-kapslene, som ikke samlet inn noen personlige data fra Apples nettleser.

Det var Wall Street Journal som i februar skrev at Google misbrukte et Safari-hack for å levere målrettede annonser til brukere som hadde blokkert dette, etter en avsløring av studenten Jonathan Mayer ved Stanford University.

Avisa har laget en fin teknisk gjennomgang av metoden.

    Les også:

Til toppen