Slik ser Lenovos produktmiks ut. MIDH står for «Mobile Internet and Digital Home», det vil si smartmobiler, nettbrett og smart-tv. Målt i volum er Lenovo verdens største pc-leverandør. Selskapet er fjerde størst innen smartmobiler og femte størst innen nettbrett. (Bilde: Lenovo)

Rekordfart på Lenovo

Kraftig vekst i alle segmenter.

Lenovo publiserte i går kveld sine tall for kvartalet fram til 31. desember, regnskapsårets tredje. I forkant av oppkjøpene av Motorola og IBMs x86-serverforretning, nådde selskapet for første gang en kvartalsomsetning over 10 milliarder dollar.

Sammenliknet med samme kvartal 2012 økte omsetningen med 15 prosent til 10,8 milliarder dollar. Nettoresultatet før skatt økte med 30 prosent til 321 millioner dollar. Nettoresultatet etter skatt økte med 33 prosent til 265 millioner dollar.

I kvartalet leverte Lenovo 15,3 millioner pc-er, 13,9 millioner smartmobiler og 3,4 millioner nettbrett. Det er tredje kvartal på rad Lenovo er verdens største pc-leverandør. Det er også tredje kvartal på rad at selskapet selger flere smartmobiler og nettbrett enn pc-er. Den globale markedsandelen innen pc-er er 18,5 prosent. Markedsandelen på 4,8 prosent gjør Lenovo til verdens fjerde største leverandør av smartmobiler. På ett år er kvartalsleveransen av nettbrett firedoblet.

Toppsjef og styreleder Yan Yuanqing advarer at oppkjøpene a Motorola og IBMs x86-serverforretning kan ramme lønnsomheten på kort sikt.
Toppsjef og styreleder Yan Yuanqing advarer at oppkjøpene a Motorola og IBMs x86-serverforretning kan ramme lønnsomheten på kort sikt.

Lenovo kaller alt de driver med utenom pc-er for «pc pluss». For to år siden bidro pc pluss til 7 prosent av selskapets omsetning. For ett år siden var andelen økt til 11 prosent. Nå er den 18 prosent.

Ifølge styreleder og toppsjef Yang Yuanqing bidrar oppkjøpene av Motorola og IBMs x86-serverforretning til ytterligere å styrke pc pluss-strategien. Samtidig advarer han at oppkjøpene kan tenkes å påvirke lønnsomheten i innværende kvartal og kanskje også i neste kvartal i negativ retning.

En skår i gleden er at pc-markedet i Kina har – midlertidig, ifølge Lenovo – sluttet å vokse. Det har ført til prispress på pc-er. For Lenovo betyr det at selv om de økte sin markedsandel i Kina med et halvt prosentpoeng, til 37,5 prosent, er kvartalsomsetningen i Kina 4 milliarder dollar, det samme som for et år siden.

Halve Lenovos globale omsetning stammer fra bærbare pc-er. I et marked som faller med 6,3 prosent, økte Lenovo sin omsetning med 11 prosent til 5,4 milliarder dollar.

Innen stasjonære pc-er, et globalt marked som krymper med 3 prosent målt i volum, økte Lenovo leveransene med 9 prosent og omsetningen med 12 prosent, til 3,2 milliarder dollar. Selskapet framhever sine «AIO» pc-er – «all in one» – som drivkraft i denne utviklingen.

De to produktlanseringene som Lenovo tillegger størst betydning i kvartalet, er den Android-drevne ultrabærbare pc-en A10 på under et kilogram, og det ergonomisk korrekte nettbrettet Yoga Tablet.

Til toppen