Rekordresultat for minneselskap

Å levere minnemoduler er langt mer lønnsomt enn å lage selve brikkene.

Mens produsentene av minnebrikker – Samsung, Infineon, Toshiba, Hynix og så videre – sliter med overproduksjon, prisras og manglende lønnsomhet, er tidene langt bedre for Kingston Technology som kjøper minnebrikker og pakker dem i minnemoduler, USB-pinner og liknende.

Privateide og Taiwan-baserte Kingston forteller at de har gjort opp 2008 med en omsetning på 4 milliarder dollar. Det er 500 millioner dollar mindre enn i fjor. Til gjengjeld er resultatet 41 prosent bedre.

Kingston har opplevd svært rask vekst de siste årene. De omsatte for 2 milliarder dollar i 2004, 3 milliarder i 2005, og 3,7 milliarder i 2006.

– Kingston ble, som våre konkurrenter, naturligvis berørt av fjorårets overproduksjon av minnebrikker og markedets nedgang, sier medgründer John Tu i en uttalelse. Han viser til sterk finansiell stilling og solide kontantreserver for å forklare at de har greid å tilpasse seg endringene i markedet.

Hans medgründer David Sun sier stormen ikke er over ennå, men at selskapet føler seg trygg.

Kingston selger flashminne i ulike varianter, samt pc-minne og serverminne, som regel med rabatter i forhold til samme minne fra pc- og serverleverandørene. Deres nettbutikk har bidratt til framgangen.

    Les også:

Til toppen